رژیم کانادایی،راه حلی برای لاغری نیست

رژیم کانادایی،راه حلی برای لاغری نیست : این رژیم جزو رژیم های یویو محسوب می شود که در رده‌های پایین قرار دارد. رژیم کانادایی ۱۵ روزه رژیمی که با قواعدی سخت می تواند در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش وزن چشمگیر شود که البته این کار عوارض زیادی هم به همراه دارد که در ادامه ی این مقاله به آن پرداخته می شود.

 

مواد غذایی مصرفی در رژیم کانادایی

سه وعده ی اصلی این رژیم به طور کلی شامل موادی مانند قهوه، چای سبز، سبزیجات، میوه، مواد پروتئینی زیاد مانند تخم مرغ، گوشت و.. می باشند. نان تست نیز در برخی وعده های این رژیم به میزان کم گنجانده شده اما غلات دیگری مشاهده نمی شود.

 

لیست برنامه غذایی رژیم کانادایی ۱۵ روزه

 

رژیم کانادایی

روز اول

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند

نهار: ۳ عدد تخم مرغ سفت + اسفناج پخته + یک عدد گوجه فرنگی

شام: ۳۰۰ گرم گوشت پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو

روز دوم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند

نهار: ۱۰ ورق کالباس مرغ + یک لیوان ماست کم چربی

شام: ۳۰۰ گرم گوشت پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو

روز سوم

صبحانه: یک فنجان چای + دو عدد خرما

نهار: نصف سینه مرغ پخته یا کبابی + کاهو + سس آب لیمو

شام: سالاد کرفس + گوجه فرنگی + آب لیمو

 

برای دریافت رژیم غذایی روی لینک کلیک کنید

 

روز چهارم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند + یک ورق نان تست

نهار: یک لیتر آب میوه ترجیحا سیب یا هویج + یک لیوان ماست

شام: ۳ عدد تخم مرغ سفت + هویج رنده شده + ۲۰۰ گرم پنیر رژیمی یا کم نمک

روز پنجم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند + یک ورق نان تست

نهار: یک ماهی پخته یا کبابی کامل + یک قاشق چای خوری کره + آبلیمو

شام: ۳۰۰ گرم گوشت پخته یا کبابی + کاهو + کرفس

روز ششم

صبحانه: یک فنجان چای + دو عدد خرما

نهار: ۱۰ ورق کالباس مرغ + یک لیوان ماست کم چربی

شام: نصف سینه مرغ پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو + روغن زیتون

روز هفتم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند + یک ورق نان تست

نهار: ۳ عدد تخم مرغ سفت + یک ورق کالباس + کاهو

شام: سالاد کلم + گوجه فرنگی + سس آبلیمو + یک عدد میوه

روز هشتم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند

نهار: نصف سینه مرغ پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو

شام: ۳۰۰ گرم گوشت پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو + یک عدد میوه

روز نهم

صبحانه: یک لیوان شیر

نهار: نصف سینه مرغ پخته یا کبابی + کاهو + آب لیمو

شام: سالاد کاهو + خیار + گوجه فرنگی + سس آبلیمو + یک عدد میوه

روز دهم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند + یک ورق نان تست

نهار: یک لیتر آب میوه ترجیحا سیب یا هویج + یک لیوان ماست

شام: یک عدد تخم مرغ سفت + یک هویج پخته شده و رنده شده + ۲۰۰ گرم پنیر رژیمی یا کم نمک

روز یازدهم

صبحانه: یک فنجان قهوه + یک حبه قند + یک ورق نان تست

نهار: یک عدد ماهی پخته یا کبابی + یک قاشق چای خوری کره + آبلیمو

شام: ۳۰۰ گرم گوشت پخته یا کبابی + کاهو + کرفس

روز دوازدهم

صبحانه: یک فنجان چای + دو عدد خرما

نهار: ۳ عدد تخم مرغ سفت + یک عدد هویج پخته و رنده شده

شام: نصف سینه مرغ پخته یا کبابی بدون پوست + کاهو + آب لیمو

سه روز رژیم نگهدارنده

سه-روز-رژیم-نگهدارنده

روز اول

صبحانه: یک لیوان شیر

نهار: گوشت یا مرغ کبابی یا پخته + سالاد کاهو +خیار –گوجه فرنگی + سس آبلیمو

شام: سوپ آبمرغ یا گوشت + ۳ ورق نان تست+۳ عدد میوه

روز دوم

صبحانه: یک فنجان چای + یک ورق نان تست + عسل

نهار: ۵ ورق کالباس مرغ + گوجه فرنگی + یک عدد خیار شور + ۳ ورق نان تست

شام: نصف سینه مرغ + سالاد کاهو + یک عدد خیار شور + ۳ ورق نان تست

روز سوم

صبحانه: یک لیوان شیر

نهار: گوشت یا مرغ کبابی + سالاد خیار و گوجه فرنگی

شام: سوپ مرغ + ۲ ورق نان تست + ۲ عدد میوه

 

توضیح جزئی تر این برنامه غذایی

سس آبلیمو : ۲ قاشق ماست ، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ، یک قاشق آبلیمو نمک و فلفل

توضیح-جزئی-تر-این-برنامه-غذایی

سوپ مرغ : یک لیوان آب مرغ ، نصف فنجان سیب زمینی خرد شده ، یک فنجان هویج خرد شده ، نصف فنجان نخود فرنگی ، کمی نمک و آبلیمو

 

جایگزین کردن

در رژیم کانادایی،به جای مصرف کالباس میتوان از سینه مرغ پخته شده و به جای اسفناج میتوان از بورانی کرفس و یا کدو استفاده کرد.

 

بررسی روند تاثیر این رژیم

بررسی روند تاثیر این رژیم

در مدت اجرای این رژیم افراطی، متابولیسم شما کاهش یافته و پس از پایان رژیم و گذشت مدتی (که در افراد مختلف متفاوت است) وزن از دست رفته مجدد بازمی‌گردد و شاید بیشتر از قبل شود. هرچند در رابطه با این رژیم ادعا می شود که عمر تاثیر گذاری آن ۲ سال است (برخی منابع یک سال عنوان می کنند).

در ضمن در صورتی که در طول دوره رژیم نتوانید به صورت کامل و دقیق به آن پایبند باشید و تخلفی کوچکی سربزند ، باید رژیم را متوقف کرده و حدود ۶ ماه بعد (در برخی منابع نیز بیان شده ۲ماه بعد) مجدد آن را از سر بگیرید. توجه کنید که این رژیم برای افرادی طراحی شده که از سلامتی جسمی خوبی برخوردار هستند و بیماری خاصی مانند فشار خون ، انواع ناراحتی های قلبی،زخم معده و.. ندارند.

 

ورزش موثر در رژیم کانادایی ۱۵ روزه

روزی۶ نوبت و هربار۱۱ نفس عمیق که معادل۳ کیلومتر دویدن است. پاهارا به اندازه عرض شانه بازکنید و شکم و باسن را منقبض کنید و به وسیله بینی ریه ها را مملو از هوا کنید و به آرامی دستها را بالا ببرید و تا ۱۰ بشمارید سپس از راه دهان تمام هوا را خارج کنید و به آرامی دستها را پایین بیاورید هنگام خارج کردن هوا از ریه شکم و باسن را آزاد کنید. خواندن این مقاله را از دست ندهید: معجزه پیاده روی در ارتقای سلامتی

ورزش موثر در رژیم کانادایی 15 روزه

 

اشکالات وارد شده در رژیم کانادایی

– به علت گرسنگی زیاد، باعث تغییر خلق و خو و عصبی شدن فرد می شود.

– به علت افت شدید گلوکز خون سبب ایجاد سرگیجه و نداشتن تعادل می شود.

-در این رژیم برخی از غذاهای ناسالم همانند کالباس وجود دارد که معمولا در رژیم های کاهش وزن نباید گنجانیده شوند.

-بعد از اتمام رژیم، بدن دچار قحطی شده و طی مدت کوتاهی وزن اولیه و یا حتی بیشتر از مقدار اولیه ممکن است بازگردد.

-مغذی نبودن صبحانه، یکی از معایب اصلی این رژیم است لذا فرد به علت کمبود انرژی، قادر به انجام فعالیت های بدنی روزانه و یا ورزش نخواهد بود.

 

-کالری پایه روزهای رژیم زیر ۱۰۰۰ کالری و در اکثر روزها حدود ۶۰۰ کالری است. باید بدانید که کاهش هر ۳۵۰۰ کالری نیم کیلو از چربی بدن کم خواهد کرد و باید میزان کاهش وزن در یک برنامه  لاغری  بین ۳ تا ۵ کیلو در یک ماه باشد زیرا که استاندارد ترین میزان کاهش وزن دنیا نیز در این دامنه میباشد. این یکی از مهمترین ایرادات استفاده از این برنامه میباشد.

 

اگر دوست دارید میزان مصرف کالری روزانه ی خود را بدانید به این مقاله سر بزنید : نحوه ی محاسبه ی کالری در رژیم غذایی ورزشکاران

 

-در روزهای اولیه این رژیم، کاهش وزن سریع تر است اما هر چه پیش بروید سرعت کاهش وزن کم تر و کم تر می شود و شاید به کل دچار استپ وزنی بشوید. این مشکل به این دلیل است که هر چه کاهش وزن بدن سریع تر باشد، به جای بافت چربی، حجم بافت عضلانی کاهش می یابد و به اصطلاح دچار عضله سوزی خواهید شد. پس از قطع رژیم، آنچه جایگزین بافت عضلانی می شود، چربی خواهد بود و به همین خاطر دیگر خبری از کاهش وزن سریع شما نیست.

 

-از آسیب هایی که رژیم کانادایی در بدن ایجاد می کند می توان به کم خونی، کمبود ویتامینهای گروه ب، کمبود ریز مغذی ها در بدن، یبوست (بدلیل فقدان وجود میوه و سبزیجات)، اختلال در سیکل عادت ماهانه در بانوان، پوکی استخوان، ریزش مو، پیری پوست زودرس، افتادگی پوست و چین و چروک (به دلیل از دست دادن آب زیاد) اشاره نمود.

 

-نوع ورزش این رژیم سبب رواج کم تحرکی می شود درصورتیکه درهر رژیم باید حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی قرار گرفته شده باشد.

 

-کربوهیدرات و چربی به شدت محدود شده که نرمال نیست چرا که سیستم اعصاب مرکزی، گلبول های قرمز و بخش های مهم دیگری از بدن وجود دارند که بدون حضور کربوهیدارت ها قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود.

بهتر است این مقاله را بخوانید: باورهای اشتباه در رژیم لاغری

 

اشکالات وارد شده در رژیم کانادایی

اسپرت اسکولار می گوید : وعده های غذایی در رژیم کانادایی ۱۵ روزه اصلا صحیح تنظیم نشده اند. در حالی که متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه بر این عقیده اند که کاهش وزن در مدت زمان کم، عوارض خطرناکی برای سلامت فرد دارد. ما باید برنامه غذایی را دنبال کنیم که مطابق با اصول صحیح تغذیه ای باشد و بتوان تا آخر عمر آن را رعایت کرد.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*