اسپرت اسکولار
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ترکیب درست مواد غذایی

غذا-عنصری-شفا-بخش

ترکیب درست مواد غذایی در هر کشور و هر منطقه ای متفاوت است . حتی کارشناسان تغذیه به اصل ترکیب درست مواد غذایی تاکید بسیاری دارند زیرا بر سلاکت انسان تاثیر گذار است . آیا می دانستید هضم غذا انرژی زیادی از شما میگیرد ؟  بله واقعیت است . این ترکیب های درست غذایی است که به هضم غذای شما کمک می کند و نمی توانید نادیده بگیرید .

به طوریکه به عنوان مثال دوغ با کاکوتی، عدسی با گلپر، نان گندم با رازیانه و سیاه‌دانه، تخم‌مرغ با دارچین، آبگوشت با آویشن، چای با آب‌لیمو، ماهی با گردو و فلفل سیاه مصرف می شود. همچنین دیگر ترکیبات غذایی شامل باقلا با گلپر، برنج با زیره، ماست با شیره، پنیر با گردو، شیر با گلاب و هل، خیار با نعنا و گل سرخ، ماست با زنیان، گوشت همراه سماق می شود.
غذاهای گرم باعث بهبود جریان خون و نگهداری گرمای بدن می‌شوند. علایمی که نشانگر طبع گرم زیاد غذا بوده به شرح زیر است: جوش، تب، یبوست، بالا رفتن فشارخون، بوی تند ادرار، عطش زیاد، سردرد، سرگیجه، بی‌قراری و آشفتگی می باشد.

 

تاثیر طبع غذا بر سلامت

معمولا غذاهای طبع سرد دچار خواب‌آلودگی، تکرر ادرار و افزایش آب دهان می‌شود، ولی مصرف همین غذا در فرد گرم مزاج، باعث متعادل شدن وی می‌شود. لذا رعایت سردی و گرمی غذا با توجه به طبع مزاج هر فرد می تواند سلامت بدن را تضمین کند . و مانع از بروز بسیاری از بیماری ها شود.
موضوع گرمی و سردی غذا تا حدی دارای اهمیت بوده که اطباء قدیم، سلامتی بدن را در گرو مزاج متعادل می‌دانند و به هم خوردن این توازن را بیماری‌زا محسوب می‌کنند. اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها طبع سردی داشته و غذاهای با منشأ حیوانی طبع گرم‌تری دارند. مواد غذایی را به درستی ترکیب می کنند تا تاثیر بیشتری بر روی سلامت آنها با توجه به منطقه و فصل سال داشته باشد.

واکنش افراد در برابر غذاها

واکنش افراد در مقابل غذا ها متفاوت است و واکنش ها به ساختمان بدن آن فرد بازمیگردد. گیاهان مخصوصاً به صورت خام بیشتر سرد (قلیایی) هستند، در صورتی که اغلب غذاهای حیوانی در گروه غذاهای اسیدی یا گرم قرار می‌گیرند. نمک، شکر و روغن هم در اثر مصرف زیاد، طبیعت خوراکی‌ها و توازن بدن را بر هم می‌زنند.

ترکیب درست مواد غذایی

تجربیات گذشتگان همگی پیشینه علمی دارد. به عنوان مثال در تابستان برای توازن گرمای هوا در منازل، مصرف غذاهای پختنی و سرخ کردنی کمتر شده و به خصوص ماست و خیار پای ثابت سفره می‌شود. یا در زمستان‌ها، بزرگ‌ترها توصیه به مصرف زنجبیل می‌کنند.

ماست، نعنا و کاهو و سکنجبین، هندوانه و خیار همه در فصل گرم مصرف می‌شوند و هدف سرد شدن طبع ما است. بدن ما بیشتر به غذایی نیاز دارد که خاصیت قلیایی آن بیشتر باشد، مثل اغلب سبزیجات، ادویه‌ها، میوه‌ها و مغزها، زیرا صفرا که از بدن ترشح می‌شود خود حالت اسیدی دارد.

افراد گرم مزاج

فردی که گرم مزاج مادرزادی بوده، در طول زندگی اش تحت تأثیر شرایط زیستی یا روحی و روانی و عارضه های دیگر ممکن است تغییر مزاج دهد و مزاج جدیدی را اکتساب کند. البته بدن همه موجودات و انسان ها از چهار ماده اصلی خاک، آب، هوا و آتش ساخته شده که هرکدام از مواد کیفیت خاص خود را داشته به طوریکه کیفیت خاک را سرد و خشک، آب، سرد و تر، هوا، گرم و تر و آتش را گرم و خشک می دانند و اگر بدن انسان از مقادیر متناسب خاک، آب، هوا و آتش ترکیب شده باشد، مزاج معتدل به وجود می آید و اگر یکی بر دیگری برتری داشته باشد، مزاج های چهارگانه اصلی ایجاد می شوند.

 

ترکیب درست مواد غذایی 2

طب سنتی

طب سنتی، غذاها را براساس اثراتی که بر بدن می گذارند به دو گروه سرد و گرم تقسیم کرده است. در طب سنتی عنوان شده که خوراکی های سرد ارزش غذایی منفی در شخص ایجاد کرده و خوردن آنها سبب رخوت، سستی، ضعف عمومی، رنگ پریدگی، بی حالی، کم حوصلگی، سردی بدن، خمیازه، خواب آلودگی، کم حوصلگی، اضطراب، سرگیجه، افسردگی، سردرد، آبریزش از دهان، تهوع، تکرار ادرار، نفخ معده و افکار وسواسی می شود.
بر خلاف آن خوردن غذاهای گرم باعث بالا رفتن فشارخون، برافروختگی چهره، کم خوابی، جوش صورت و احتمالا کهیر، سرعت در سخن گفتن، بی تابی، آشفتگی، چالاکی، خشم، بی خوابی، زود فهمی، تندی نبض، نمایان شدن رگ ها و… خواهد شد. شاید بدن انسان نیازمند مصرف بسیاری از مواد غذایی سرد باشد و نمی توان از آنها به دلیل طبع سرد استفاده نکرد پس بهتر است مواد غذایی سرد را با مواد غذایی گرم ترکیب کنیم مثلا شیر با گلاب ، کاهو با کنجد یا روغن زیتون و…

 

ترکیب درست مواد غذایی


استفاده زیاد از نمک و شکر به فرد فشار عصبی وارد می‌کند و مانع از جذب مواد مغذی لازم برای بدن می‌شود.

آنچه که لازم به ذکر است آنست که کمبود مواد مغذی به طور معکوس موجب می‌شود بدن شما غذای بیشتری بطلبد که نتیجه آن پرخوری و چاقی می‌شود. بدن ما به قند نیاز دارد، اما مصرف زیاد آن میزان انسولین را زیاد می‌کند و در نتیجه آن، انسولین قند اضافه را به صورت چربی در سلول‌ها انبار می‌کند. میوه‌ها حاوی قند هستند، اما چون دارای فیبر بوده، روند جذب قند را در بدن با کندی رو به رو می کند. نمک یا همان سدیم نیز برای واکنش‌های داخلی بدن حیاتی است، ولی باید همیشه با عنصر پتاسیم در تعادل باشد. در غیر این صورت باعث دفع کلسیم از ادرار و بروز پوکی استخوان می‌شود.

تاثیر طبع غذا در سلامت جنسی

سلامت جنسي مسائل زيادي مانند خلق و خو و سازگاري زوجين تا خوردن غذاهايي که بر بهبود عملکرد جنسي مردان و زنان تاثير مي گذارد به همراه دارد. بزرگان طب سنتي و متخصصان علوم غذايي گفته اند که تاثير برخي مواد غذايي، مهارکننده هاي قواي جنسي را کاهش مي دهد و باعث افزايش ميل جنسي مي شود.
برخي غذاها ممکن است جريان خون سيستم تناسلي را افزايش دهد و تعدادي به ترشح هورمون هاي شادي بخش کمک کرده و مي تواند فرد را سرحال آورده و خوش خلق کند. می توانیم از ترکیب مواد غذایی برای کامل شدن ان استفاده کرد.

ترکیب درست مواد غذایی

البته پاسخ به غذا در هر فردي با فرد ديگر تفاوت دارد و دليل اين تفاوت ها طبيعت يا مزاج مختلف افراد است. آنچه که لازم به ذکر بوده آنست که غذاهاي محرک جنسي در تمام دنيا يکسان نيست و در هر منطقه جغرافيايي مردم انواع خاصي از خوراکي ها را مي شناسند که به نظر آنها چنين خاصيتي دارد.

افزايش دهنده هاي قواي جنسي

بايد به اندازه کافي خون به سيستم تناسلي برسد تا هورمون های جنسی تراوش شودکه در این راستا بايد از غذاهایی مانند غذاهاي دريايي که حاوي روي، سلنيوم و يد است، شکلات تلخ که محرک سيستم مغزي است، زنجبيل که باعث افزايش خونرساني به دستگاه تناسلي مرد و زن مي شود، استفاده نمود. زيتون سبز براي مردان و زيتون سياه براي زنان و سيب که موجب تحريک و افزايش قواي جنسي مي شود، بسیار مفید است.

همچنين براي پيشگيري از اختلال نعوذ در مردان مصرف روزانه يک ليوان آب انار طبيعي می تواند تا حد ممکن موثر باشد. ميگو، سبزيجات برگ پهن مثل کاهو، گوجه فرنگي و روغن زيتون با تامين مواد لازم موجب افزایش اسپرم در مردان می شود. اسفناج سرشار از منيزيم است و سبب گشاد شدن رگ هاي خوني و جريان بهتر خون در اندام تناسلي مي شود. همچنین ليموترش به توليد و تحرک سلول هاي اسپرم کمک مي کند. زغال اخته که با زدودن کلسترول رسوبي در رگ ها تاثير کوتاه مدتي بر جريان خون داشته است.

سوپ جو، عسل، اووکادو، انجير، بادام، مارچوبه و جگر که به علت داشتن ويتامين B6 به توليد هورمون مردانه تستوسترون کمک مي کند. جوشاندن و خوردن مارچوبه به مدت سه روز متوالي سيستم تناسلي مرد و زن را تقويت کرده و براي بعضي بيماري هاي جنسي و کليوي استفاده مي شود. همچنین ريحان و اسطوخودوس هم يکي از موادي است که بوي آن محرک قواي جنسي در زنان است.

در پایان این مقاله توجه داشته باشید که مواد غذایی در استرس و اختلالات عصبی تاثیر بسیار زیادی می گذارد و شیوه ی صحیح مصرف آن و ترکیب مواد غذایی شما را می تواند به آرامش برساند.
معمولا غذاها به چند روش باعث کاهش استرس می شوند که در مقاله تاثیر مواد غذایی بر کاهش استرس می توانید مطالعه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*