تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت عملکرد مغز و تقویت حافظه

تاثیر تمرینات ورزشی بر سلامت عملکرد مغز و تقویت حافظه : ورزش های هوازی بخشی از مغز به نام “هیپوکامپوس” را که در قسمت حافظه و یادگیری قرار دارد، تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین با ورزش کردن حافظه را تقویت میکنیم. مطالعات بیانگر تأثیر فوری و مستقیم ورزش روی مغز هستند بطور مثال پژهشگران به این نتیجه رسیدند که ورزش پیاده روی و دوچرخه سواری در طول یادگیری لغات یک زبان خارجی به جریان یادگیری کمک زیادی میکنه. بنابراین برای تقویت حافظه و بالابردن قدرت یادگیری ورزش کردن را فراموش نکنید.

این مقاله را ازدست ندهید : با این ۱۱ ورزش به سرعت چاق شوید!

تأثیر ورزش بر افزایش تمرکز

ورزش کردن علاوه بر تقویت مهارت های یادگیری و تقویت حافظه تأثیر زیادی روی افزایش تمرکز دارد. طبق نتایج مطالعات بسیاری روی دانش آموزان مشخص شد که انجام تمرینات ورزشی سبک به مدت ۲۰ دقیقه باعث کاهش حواس پرتی و تقویت مهارت های یادگیری، خودکنترلی، چند عملکردی و در نتیجه بهبود وضعیت تحصیلی خواهد شد. تمریناتی که باعث تقویت تعادل بدن و هماهنگی بین ذهن و جسم می شوند تأثیر فوق العاده ای بر افزایش تمرکز دارند.

تأثیر ورزش در پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز

ورزش کردن باعث افزایش درک شناختی در مغز می شود. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی سریع سه الی چهار بار در هفته تأثیر فوق العاده ای در پیشگیری از زوال عقل، آلزایمر و روان پریشی خواهد داشت. ورزش کردن باعث افزایش جریان خون به مغز، افزایش هورمون رشد، گسترش عروق خونی در مغز و نورون های جدید می شود. آن دسته از تمرینات ورزشی که باعث بهبود تعادل، هماهنگی و چابکی فرد می شود تأثیر فوق العاده ای بر ساختار و عملکرد مغز دارد.

این مقاله را از دست ندهید : از تاثیرات مثبت و منفی ورزش بر خودارضایی چه می دانید؟

ورزش روند زوال عملکرد شناختی را کند می‌کند

برای کسب این مزیت لازم نیست که حتما ورزش‌های سنگینی انجام شود. پیاده‌روی سریع به مدت ۴۵-۳۰ دقیقه به‌مدت سه‌بار در هفته می‌تواند آغاز زوال عقل را به تأخیر بیندازد. اگر پیاده‌روی ورزش مورد علاقه‌ی شما نیست، دو جلسه ورزش سنگین در هفته می‌تواند دارای اثرات عصبی قابل‌توجهی باشد.

 

ورزش-روند-زوال-عملکرد-شناختی-را-کند-می‌کند-1

ورزش کردن موجب تقویت مغز و حافظه می شود

ورزش های هوازی بخشی از مغز به نام “هیپوکامپوس” را که در قسمت حافظه و یادگیری قرار دارد، تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین با ورزش کردن حافظه را تقویت میکنیم. مطالعات بیانگر تأثیر فوری و مستقیم ورزش روی مغز هستند بطور مثال پژهشگران به این نتیجه رسیدند که ورزش پیاده روی و دوچرخه سواری در طول یادگیری لغات یک زبان خارجی به جریان یادگیری کمک زیادی میکنه. بنابراین برای تقویت حافظه و بالابردن قدرت یادگیری ورزش کردن را فراموش نکنید.

این مقاله را از دست ندهید : بهترین برنامه ی ورزشی برای لاغری سریع و اصولی چیست ؟

تاثیر ورزش بر هوش؟

بعضی از دانشمندان این احتمال را مطرح می کنند که ورزش ممکن است روی هوش فرد نیز تاثیر مثبت بگذارد. با این حال، درباره تاثیر ورزش و هوش، هنوز پژوهش های متمرکزی انجام نشده است زیرا نتایج این بررسی ها ممکن است با عوامل دیگری مانند تغذیه و شرایط فرهنگی اجتماعی هم پوشانی داشته باشد. با این وجود، پژوهش ها نشان می دهند افراد ۱۸ ساله ای که تناسب اندام بیشتری دارند، نسبت به کسانی که چاق یا کم تحرک هستند، عملکرد بهتری در امتحان ها و زمینه های دیگر دارند. هر چند این بررسی ها در نهایت درباره تاثیر مستقیم ورزش بر شناخت و عملکرد هوشی با احتیاط اعلام بی طرفی می کنند اما تاکید دوباره ای بر لزوم داشتن تحرک در سنین کودکی دارند.

این مقاله را از دست ندهید : نقش ورزش در کنترل دیابت نوع ۱ و ۲

 

تاثیر-ورزش-بر-هوش؟

کاهش خون رسانی به مغز با ترک ورزش

ورزش فواید زیادی بر سلامتی دارد، مساله ای که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد، تاثیر ورزش بر کارایی مغز است. انجام ورزش به معنای داشتن شرایط فیزیکی مناسب، قلبی سالم و ماهیچه هایی قوی است. آنچه که اطلاعات کمتری درباره آن داریم، تاثیر ورزش در رساندن هوای تازه به پرده مغز است. علاوه بر احساس شادابی که ورزش ایجاد می کند، اتفاقات شیمیایی نیز در بدن صورت می گیرد. بالا بردن حافظه و هوش ، جلوگیری از افسردگی و استرس از تاثیرات ورزش است، ورزش استعدادهای نهفته را بیدار می کند و برای روح بسیار مفید است. این تاثیرات شما را وادار می کنند تا ورزش کنید!ورزش

اگر تصمیم دارید توانایی های مغزی و کارایی شناختی خود را بالا ببرید خود را برای ورزش کردن آماده کنید.

دویدن تاثیرات شگفت آوری بر حافظه دارد. ورزش باعث تولید نرون های مغزی جدید می شود. مطالعاتی که در موسسه پزشکی هوارد هیوج انجام شده ، نشان داده است که موش هایی که فعالیت فیزیکی مداوم داشتند ۲.۵ برابر بیشتر نرون تولید می کنند. فعالیت ورزشی باعث بهتر شدن شرایط رگ های خونی در هیپوکامپ (ناحیه مغزی) می شود.

این رگ های خونی نقش مهمی دارند، زیرا به نرون های جدید خونرسانی می کنند. این فعالیت باعث جلوگیری از تحلیل رفتن مغز و تغییرات سلول های خاکستری و قسمت سفید مغز می شود. بنابراین از دست دادن کمتر نرون ها از ایجاد بیماری های مزمن همچون آلزایمر جلوگیری می کند. انجام دادن ورزش باعث می شود، بهتر اکسیژن به بدن برسانیم. به هنگام فعالیت فیزیکی جریان خون در مغز شبیه می شود و مغز بیشتر اکسیژن دریافت می کند. ورزش درمانی برای پیری مغز است.

 

کاهش-خون-رسانی-به-مغز-با-ترک-ورزش

اثرات مخرب ترک ورزش :

همانطور که همه می دانیم ورزش کردن به طور مرتب فوائد متعددی برای سلامت مغز به همراه دارد و می تواند مهارت های فکری و حافظه را تقویت کند و احتمال زوال عقلی را در سنین بالا کاهش دهد.

هر چند وقفه انداختن در حرکت های ورزشی روزمره موجب می شود جریان خون در چندین بخش مغز از جمله “هیپوکامپ” افت پیدا کند.

دکتر “جی کارسون اسمیت” نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه مریلند گفت:می دانیم هیپوکامپ نقش مهمی در یادگیری و قدرت حافظه دارد و اولین بخشی از مغز است که در مبتلایان به بیماری آلزایمر کوچک می شود.

به طور معمول کوچک شدن هیپوکامپ در اواخر دوران بزرگسالی ظاهر می شود که به اختلال در حافظه و افزایش خطر زوال عقلی منجر می شود. بررسی های پیشین حاکی از آن است که هیپوکامپ از طریق افزایش حجم به حرکت های ورزشی واکنش نشان داده و بهبود وضعیت حافظه فضایی را به دنبال دارد.

در این بررسی تعدادی ورزشکار ۵۰ تا ۸۰ سال که حداقل ۱۵ سال سابقه انجام ورزش های مقاومتی دارند حضور داشتند. این افراد به طور معمول در هفته حداقل چهار ساعت تمرین های مقاومتی شدیدی انجام می دادند. محققان با استفاده از اسکن های مغزی جریان خون مغز این افراد را در دوره انجام مرتب حرکت های ورزشی و نیز بازه ۱۰ روزه خودداری از فعالیت های ورزشی ارزیابی کردند.

به گزارش مدیکال دیلی، محققان تاکید کردند در مدت ۱۰ روز خودداری افراد از ورزش، جریان خون مغزی در هشت بخش از این عضو حیاتی مغز به طور چشمگیر کاهش پیدا می کند.

 

اثرات-مخرب-ترک-ورزش

تاثیر ورزش بر نورون زایی مغز و ایجاد سلول های جدید عصبی

با توجه به مطالعه‌ای جدید بر روی موش‌ها، به نظر می‌رسد بعضی از ورزش‌ها نسبت به بقیه برای تقویت مغز مفیدتر باشند. برای اولین بار، دانشمندان تأثیرات عصبیِ انواع مختلف ورزش‌ها را بر روی مغز با هم مقایسه کردند: دویدن، تمرین با وزنه و تمرینات وقفه‌دارِ با شدت بالا. نتایج جالب‌ توجه بودند و نشان می‌دادند شاید تمرینات سخت برای سلامت طولانی مدت مغز گزینه‌ی مناسبی نباشند.

ورزش کردن، نورون‌زایی یا ایجاد سلول‌های مغزی جدید را هم در مغز بالغ افزایش می‌دهد. مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند تعداد نورون‌های جدیدی که بعد از ورزش‌هایی مثل دویدن بر روی چرخ متحرک یا تردمیل، در «هیپوکامپ» (ناحیه‌ای کلیدی در مغز که به یادگیری و حافظه مربوط می‌شود) پدیدار می‌شوند، دو یا حتی سه برابر تعداد نورون‌هایی هستند که در هیپوکامپ حیواناتی که نشسته‌اند، مشاهده می‌شوند. دانشمندان معتقدند که ورزش کردن تأثیرات مشابهی بر هیپوکامپ انسان نیز دارد.

این مطلب را از دست ندهید: بهترین ساعت برای تمرینات بدنسازی

 

تاثیر-ورزش-بر-نورون-زایی-مغز-و-ایجاد-سلول-های-جدید-عصبی

در ادامه :

محققان دانشگاه علوم پزشکی بوستون دریافتند که ورزش می‌تواند سلامت مغز و کارایی شناختی را افزایش دهد. یافته‌های جدید که در تحقیقات مغزی به صورت آنلاین منتشر شده است، نشان می‌دهد که بعضی از هورمون‌ها که در طول ورزش افزایش می‌یابند باعث افزایش حافظه می‌شوند. هورمون‌هایی که فاکتورهای رشد معروف هستند رابطه ورزش و سلامت مغز را متعادل می‌کنند. هیپوکامپوس که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد، تحت تاثیر این هورمون‌ها قرار می‌گیرد.

فاکتورهای رشدی از جمله BDNF ،VEGF و IGF1 (فاکتور رشدی که شبیه به انسولین است) بر کارایی هیپوکامپوس تاثیر گذار هستند.

برای مثال BDNF بر روی سیستم‌ عصبی تاثیرگذار است و به این سیستم‌ کمک می‌کند تا ارتباط بین سلول‌های مغزی را تنظیم می‌کند. همچنین این فاکتور رشد باعث تحریک رشد نرون‌های هیپوکامیال و عروق خونی می‌شود.

در این تحقیقات، محققان چند فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. آنها میزان هورمون‌های خونی را در این افراد اندازه‌گیری کردند و تاثیر افزایش هورمون‌ها را بر کارایی حافظه و آمادگی جسمانی – هوازی افراد بررسی کردند. تحقیقات نشان داد که با انجام ورزش‌های هوازی میزان هورمون‌های خونی افزایش می‌یابد.

طبق یافته‌های محققان، BDNF و آمادگی جسمانی – هوازی باعث افزایش حافظه می‌شوند. در مقابل کمبود BDNF تاثیر منفی بر کارکرد دقیق حافظه می‌گذارد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که رابطه قوی بین IGF1 و کارایی هوازی وجود دارد، اما رابطه زیادی بین کارایی حافظه و IGF1 وجود ندارد.

محققان دانشگاه بوستون بیان کرده‌اند: ما به تحقیقات خود ادامه می‌دهیم تا کاملا مشخص شود که آیا حافظه با انجام ورزش در جوانان و افراد مسن افزایش می‌یابد یا خیر.

کدام تمرینات ورزشی تاثیر بیشتری بر تقویت مغز دارند؟

با توجه به مطالعه‌ای جدید بر روی موش‌ها، به نظر می‌رسد بعضی از ورزش‌ها نسبت به بقیه برای تقویت مغز مفیدتر باشند. برای اولین بار، دانشمندان تأثیرات عصبیِ انواع مختلف ورزش‌ها را بر روی مغز با هم مقایسه کردند: دویدن، تمرین با وزنه و تمرینات وقفه‌دارِ با شدت بالا. نتایج جالب‌ توجه بودند و نشان می‌دادند شاید تمرینات سخت برای سلامت طولانی مدت مغز گزینه‌ی مناسبی نباشند.

ورزش کردن، نورون‌زایی یا ایجاد سلول‌های مغزی جدید را هم در مغز بالغ افزایش می‌دهد. مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند تعداد نورون‌های جدیدی که بعد از ورزش‌هایی مثل دویدن بر روی چرخ متحرک یا تردمیل، در «هیپوکامپ» (ناحیه‌ای کلیدی در مغز که به یادگیری و حافظه مربوط می‌شود) پدیدار می‌شوند، دو یا حتی سه برابر تعداد نورون‌هایی هستند که در هیپوکامپ حیواناتی که نشسته‌اند، مشاهده می‌شوند. دانشمندان معتقدند که ورزش کردن تأثیرات مشابهی بر هیپوکامپ انسان نیز دارد.

بهتر است بدانید : تمرینات مفید و مضر برای دیسک کمر 

 

کدام-تمرینات-ورزشی-تاثیر-بیشتری-بر-تقویت-مغز-دارند؟

در ادامه :

البته، مسلم است که موش‌ها با انسان‌ها تفاوت دارند. اما یافته‌های این مطالعه اغوا‌کننده هستند. «میریم نوکیا»، محققی از دانشگاه «ییواسکیلا» در فنلاند که مدیریت این تحقیق را برعهده داشت می‌گوید: «این مطالعات نشان می‌دهند که تمرینات ایروبیک می‌توانند برای مغز انسان در مقایسه با بقیه‌ی تمرینات مفیدتر باشند.»

هنوز دلیل اینکه چرا دویدن در مسافت‌های طولانی در تولید عصب‌های جدید در مغز از دیگر ورزش‌ها مؤثرتر هستند به وضوح مشخص نشده است، اما دکتر نوکیا و همکارانش حدس می‌زنند که دویدن باعث آزاد شدن ماده‌ی خاصی در مغز می‌شود که به «فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز» معروف است که می‌تواند باعث زایش نورون‌های جدید شود و هرچه مسافتی که دویده شود بیشتر باشد، تعداد نورون‌های تولید شده بیشتر خواهد بود.

از طرف دیگر، با اینکه تمرین با وزنه برای سلامت عضلانی مغز بسیار مفید است، اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که تأثیر خیلی کمی در سطح نورون‌زایی در مغز دارد.

در حالی که فواید تمرینات وقفه‌دارِ با شدت بالا تحت شعاع شدت این تمرینات قرار دارد، دکتر نوکیا می‌گوید: «این نوع تمرینات سطح استرس را بالا می‌برند و استرس میزان نورون‌زایی در هیپوکامپ مغز بالغ را کاهش می‌دهد.»

کدام-تمرینات-ورزشی-تاثیر-بیشتری-بر-تقویت-مغز-دارند؟-2

در ادامه :

البته این نتایج بدین معنی نیستند که فقط دویدن و تمرینات ورزشیِ مقاومتیِ شبیه به آن مغز را تقویت می‌کنند. به نظر می‌رسد این نوع فعالیت‌ها باعث بیشترین حد نورون‌زایی در هیپوکامپ می‌شوند، اما احتمالا تمرین با وزنه و تمرینات وقفه‌دار، تغییرات دیگری در مغز به وجود می‌آورند. احتمالا این نوع ورزش‌ها در تولید رگ‌های خونی جدید و تشکیل ارتباطات جدید بین سلول‌های مغزی یا بین قسمت‌های مختلف مغز، مؤثر هستند.

پس اگر در حال حاضر با وزنه تمرین می‌کنید یا فقط تمرینات وقفه‌دارِ با شدت بالا انجام می‌دهید، به این کار ادامه دهید ولی بد نیست هر از گاهی برای سلامت هیپوکامپ‌تان هم شده، دویدن یا دوچرخه سواری را نیز امتحان کنید.

کدام-تمرینات-ورزشی-تاثیر-بیشتری-بر-تقویت-مغز-دارند؟-1

دیدگاه‌ها ۰

*
*