ورزش، اکسیر جوانی پوست شما

ورزش، اکسیر جوانی پوست شما : همان طور که می دانید، فعالیت های فیزیکی، می تواند قلب و ماهیچه ها را قوی کند و موجب سلامتی عمومی  بدن شده و بدن را فرم دهد.

اما آیا ورزش برای پوست هم مفید است؟

ورزش برای تمام ارگان های بدن مفید است. از آنجایی که وسیع ترین ارگان بدن پوست می باشد پس نیازی به توضیح ندارد که این ارگان هم بیشترین فایده را از ورزش می برد.

درهنگام ورزش کردن، پوست با عرق کردن مانند یک خنک کننده در تمام مدت عمل می کند و باعث می شود که دمای بدن را ثابت نگه دارد .

ورزش پوستتان را سفت می کند

تمرینات کم‌برخورد مانند انجام باله با میله، پیلاتس و یوگا می توانند به کم کردن شدت سلولیت یا تجمع چربی و هرگونه شلی و افتادگی ناخوشایند کمک کند. دکتر گوهرا می‌گوید: «تمرینات کم برخورد به جلوگیری از ظاهر شدن پیری در بدن کمک می کند، چون این تمرینات سفتی و استحکام عضله را افزایش می‌دهند.

ورزش باعث می شود که عضلات رشد کنند و بزرگتر شوند و فضای بیشتری را درست زیر پوست صورت اشغال کنند.

وقتی ماهیچه ها محکم تر می شوند، بسته های چربی را در خود ذخیره می کنند و از شل شدن و «افتادن» پوست، که غالباً در پیری اتفاق می افتد، جلوگیری کند. سالهاست که ورزشهای صورت مورد استفاده قرار می گیرند .

 

ورزش پوستتان را سفت می کند

 

ورزش، عامل جوانی پوست شما

افرادی که تحرک بدنی ندارند بعد از چند سال پوست افتاده‌ای پیدا می‌کنند و زیبایی پوست آن‌ها شدیدا کاهش پیدا می‌کند.

با افزایش سن، چین و چروک پوست و خطوطی که هنگام عصبانیت و تغییر چهره ایجاد می شود، افزایش می یابد اما آنچه مسلم است می توان با انجام ورزش از شکل گیری دوباره و افزایش این خطوط پیشگیری کرد.

همچنین چین و چروک‌های زیاد و انباشته شدن چربی در اطراف چشم و گردن و دیگر قسمت‌های صورت می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی ظاهر انسان داشته باشد.

امروزه پزشکان بر این باورند که ورزش، نقش مفیدی در سلامت پوست بدن افراد دارد .

حتما بخوانید : همه چیز درباره ی گرم کردن قبل از ورزش

نوشیدن آب برای طراوت پوست حین ورزش

وقتی که ورزش می کنید به میزان کافی آب بنوشید تا پوست شما دچار کم آبی نشود. آنچه به سلامت بیشتر پوست کمک می کند، هیدراته کردن پوست یا آب رسانی کافی به پوست، پیش و پس از ورزش است .

در صورتی که به طور صحیح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود، آب کافی برسانید، جریان خون به پوست بسیار بهتر و موادسمی را از پوست شسته خواهد شد.

 

نوشیدن آب برای طراوت پوست حین ورزش

عملکرد ورزش در جوان سازی پوست

ورزش موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن که نوعی بافت پیوندی است، شده و به جوان شدن پوست بدن منجر می شود.

در افراد تنبل و کسانی که ورزش نمی کنند، تعداد فیبروبلاست ها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و منجر به زود پیر شدن می شود. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک می شود.

همچنین به طور معمول پوست افرادی که استرس زیادی دارند، به خصوص کسانی که دچار آکنه هستند، تیره است اما ورزش به کاهش این تیرگی کمک می کند وهمچنین درمان آکنه در این افرادی که ورزش می کنند، راحت تر است.

ورزش برای کاهش جوش های پوستی و آکنه و مبارزه با علایم پیری مفید است. با ورزش پوست بدن که بزرگ ترین ارگان بدن است، بیشترین مزیت را می برد.

افزایش جریان خون در سطح پوست، توزیع مواد مغذی به سلول های پوستی، دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست، از عمده ترین آثار ورزش روی پوست است.

 

عملکرد ورزش در جوان سازی پوست

تعریق پوست، آنتی بیوتیک طبیعی

ورزش منظم به افزایش تعریق پوست منجر شده و این اثر خوبی در نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد و همچنین افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی می کنند، چهره بشاش تر و رنگ پوست روشن تری دارند.

عرق کردن، آنتی بیوتیک های زیادی را به میزان زیاد روی سطح پوست پخش می کند. با این اوصاف کسی به پمادهای آنتی بیوتیکی نیاز نخواهد داشت.

اگر پوست ما در اثر یک بریدگی یا خراش کوچک و یا نیش پشه زخمی شود، مواد آنتی بیوتیکی ای که توسط غدد عرق روی پوست ترشح می شوند، مثل dercidin ، به سرعت و به طور موثری میکروب ها وعوامل مهاجم را از بین می برند.

 

تعریق پوست، آنتی بیوتیک طبیعی

شادابی پوست با ورزش

برای اینکه پوست جوان تر و شاداب تر به نظر برسد، ورزش های خاصی کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشیده می شود.

در ورزش هایی مانند دویدن، پیاده روی، وزنه برداری، تنش و استرس کاهش یافته و حتی التهابات پوستی نیز کم می شود.

ای مطلب را از دست ندهید : یوگا درمانی برای همه ی درد ها

 

این آثار مثبت در ورزش یوگا سال هاست که شناخته شده است. کشش هایی که در ورزش یوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس های آگاهانه نه تنها به عضلات همه بدن کمک می کند بلکه برای عضلات پوست صورت بهترین است.

ورزش و خون رسانی به بافت ها

هنگام ورزش کردن به دلیل خون رسانی بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش می رسد .در کنار آرام سازی بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزش های هوازی مانند قدم زدن یا دوچرخه سواری موجب پاک سازی پوست می شود.

خون رسانی بهتر که در ورزش های هوازی انجام می شده و این خود برداشت مواد سمی پوست را بیشتر و موثرتر می کند که همه اینها به سلامت پوست کمک می کند.

این مطلب را از دست ندهید:ویژگی های لباس ورزشی مناسب

ورزش های صورت، حرکاتی که به خصوص برای تونیسیته عضلات طرح ریزی شده اند، آنچنان که تصور می شود، به سلامت پوست کمک نمی کند.

این ورزش های صورت اغلب با وسایلی انجام می شود که در دهان و روی صورت قرار می گیرد، در حالی که تحریک عضلات با ورزش کردن اگر چه به صورت کششی است اما به صورت طبیعی انجام می گیرد و طی ورزش به صورت مداوم و دایمی صورت می گیرد.

پس ورزش صورت را فراموش کنید و تنها به ورزش همه بدن بپردازید. در این صورت، تاثیرات ورزش کلی بدن را در تمام بدن به خصوص پوست صورت احساس خواهید کرد.

 

ورزش و خون رسانی به بافت ها

 

ورزش و سلامت پوست با تعدیل هورمون ها

ساخت کلاژن و فیبرهای محافظ که مانع از چین و چروکهای اضافی روی پوست میشود، از ایجاد خطوط پوستی جلوگیری میکند. اما شاید پوستهای مستعد جوش و آکنه مهمترین عضوی باشد که از مزایای ورزش بهره مند میشود.

ورزش کردن با تعدیل تولید هورمونهای وابسته به تستوسترون، به شفافیت پوست منجر میشود. همچنین مدارکی وجود دارد دال بر اینکه وقتی شما ورزش میکنید، میزان استرستان کاهش پیدا میکند.

بنابراین غده های فوق کلیه میزان کمتری از انواع هورمونهای مردانه که عامل اصلی تشکیل آکنه هستند، ترشح میکند.

به طور معمول پوست افرادی که استرس زیادی دارند، به خصوص کسانی که دچار آکنه هستند، تیره است اما ورزش به کاهش این تیرگی کمک میکند.

حتما بخوانید: تاثیر ورزش بر سیستم قلبی عروقی

با کاهش استرس، کمی از تیرگی پوست کاسته میشود چرا که کمی از ترشحات غده فوق کلیه کاسته میشود اما نباید نقش ورزش را هم نادیده گرفت.

افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی میکنند، چهره بشاش تری دارند و رنگ پوست آنها روشن تر است و در صورتی که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در این افراد راحتتر است.

هر چیزی که بتواند میزان ترشح هورمونهای مردانه را کنترل کند، نه تنها روی پوست بلکه روی میزان ریزش مو هم اثر میگذارد.

ورزش از جمله روشهایی است که تولید این هورمون را کاهش میدهد. این در حالی است که بسیاری از ما تصور میکنیم ورزش تنها آثار پیشگیرانه از بیماری و آمادگی جسمانی دارد. ورزش کردن موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن و جوان شدن پوست میشود.

در کسانی که ورزش نمیکنند، تعداد فیبروبلاستها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پیر میشود. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک میشود.

 

ورزش و سلامت پوست با تعدیل هورمون ها

 

شرایط خاصی هست که ورزش برای پوست ما بد و مضر باشد!

 

برای افرادی که مبتلا به قرمزی در پوست خود و یا بیماری روزاسه هستند، فعالیت ایروبیک یا هوازی ( قلبی ) می تواند این بیماری را تشدید کند زیرا که جریان خون در آن منطقه افزایش می یابد.

برخی از مردم بر این باورند که ایروبیک و دویدن می تواند با رساندن اکسیژن بیشتر و در نتیجه تخریب رادیکال های آزاد موجب آسیب فیبرهای حمایتی پوست (کلاژن و الاستین) شود.

ورزش می تواند علایم آکنه و روزاسه را بدتر کند و همچنین بعضی از انواع ناراحتی های پوستی را بوجود آورد.

برای مثال، کهیر ناشی از ورزش، که نسبتا” غیرعادی است، می تواند باعث شود مردم ورزش را کنار بگذارند.Miliaria  نیز نوعی دیگر از التهابات ناشی از ورزش و فعالیت های مانند فیتنس و آیروبیک است.

این مطلب را از دست ندهید: انواع آسیب های ورزشی و درمان اولیه

علت آن مسدود شدن مجاری غدد عرق با سلول های مرده ی پوست و باکتری ها است، که می تواند منجر به خوشه هایی از تاول های کوچک و خارش ناراحت کننده شود.

برای کسی که معتاد به ورزش است  و همچنین اگر از آکنه رنج می برید،سعی کنید جهت پایین آوردن سطح هورمون استرس آدرنالین، ترکیبی از یوگا به برنامه ی عادی تان اضافه کنید.

زیرا باید بدانیم رابطه ی بسیار نزدیکی بین هورمون استرس و آکنه می باشد.

 

شرایط خاصی هست که ورزش برای پوست ما بد و مضر باشد!

توصیه ی مهم برای سلامت پوست

بهترین توصیه این است که بدون آرایش ورزش کنیم، به خصوص اگر مستعد ابتلا به جوش زدن می باشید.

فعالیت فیزیکی در طی ورزش و پس از ورزش، پوستی را بوجود می آورد که پوشیده از عرق و چربی و سموم خارج شده از پوست است . باید بدانید وقتی که می خواهید ورزش کنید، در کیف ورزشی خود تعدادی دستمال مرطوب جهت تمیز کردن صورت نگه دارید.

حتما بخوانید : چگونه با وجود زانو درد ورزش کنیم؟

دیدگاه‌ها ۰

*
*