تمرینات ورزشی موثر در افزایش قد کودکان

تمرینات ورزشی موثر در افزایش قد کودکان : مسلما داشتن کودکانی با قد مناسب از آرزوهای هر پدر و مادری است و باید گفت که به پارامتر های زیادی وابسته است.

از دید علمی، تغیر قد در افراد حدود ۹۵ درصد به عوامل وراثتی مربوط است و عواملی  مانند رژیم غذایی،استراحت و ورزش سبب می شود که فرد به حداکثر آن چیزی که از نظر ژنتیکی میتواند داشته باشد،برسد. البته درخواست انجام ورزش ها و تمرینات سنگین و خارج از حد توانایی کودکان، ممکن است نتیجه مثبت به همراه نداشته باشد و به مقدار نهایی رشد وراثتی دست نیابد.

طبق گفته سازمان سلامت کودکان، رشد کودک پس از اولین سال زندگی او کند می شود و به جهش های کوچک رشدی تقسیم می شود. بعد از رسیدن کودک به دوره نوجوانی،نرخ رشد در دختران بالا می رود و به یک جهش عمده در سن ۸ تا ۱۳ سالگی می رسد. این جهش رشد در پسران بین سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی می باشد.

اسپرت اسکولار در ادامه به بعضی ورزشهای کمک کننده به رشد کودک اشاره خواهد داشت. حتما مطالعه داشته باشید: چرا کودکان باید ورزش کنند؟

 

ورزش های کمک کنندۀ در رشد قدی کودکان

 

ورزش-های-کمک-کنندۀ-در-رشد-قدی-کودکان

 

بارفیکس زدن

آویزان شدن از میله ی بارفیکس به کشیده شدن ستون فقرات کودکان کمک می کند. کودکان خود را تشویق کنید تا روزانه یک تا ده دقیقه خود را ازمیله آویزان کنند. دو نکته در این زمینه باید گفت که اولا هنگام آویزان شدن از هیچ سمتی حمایت نشوند و پاها بالاتر از زمین باشند و ثانیا تلاش کند که چانه خود را به میله برساند.

این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود: همه چیز درباره ی گرم کردن بدن قبل از ورزش

 

بستن وزنه به مچ پا

 

بستن-وزنه-به-مچ-پا

برای اثر گذاری بیشتر در رشد قد فرزندانتان، وزنه های مچ مناسب سن آن ها تهیه کنید و آن ها را تشویق به این ورزش کنید. در این تمرین زوم روی ناحیه پایینی بدن بوده و به کشیده شدن غضروف بین زانو های کودک منجر می شود. وزنه ها را به مچ پا وصل کنید و بگذارید به سمت پایین آویزان شوند.

 

شنا کردن

 

شنا-کردن

از ارزش های آب اینگونه بگوییم که نه تنها در درون بدن مهم است بلکه به عنوان یک فاکتور بیرونی بدن نیز به حساب می آید. با شنا کردن به ویژه از نوع حرکت سینه ای ،به کشیدگی ماهیچه های بدن ، ستون فقرات و درنتیجه رها شدن هورمون های رشد بدن کمک کنید.

به حرکت در آوردن بدن در آب سبب تحریک سلول های درون بدن و انعطاف پذیری می شود که همین عامل سرعت دهنده به افزایش قد می باشد. از مزیت شنا کردن میتوان گفت که در هیچ سنی محدودیت ندارد و باید یاد آور شد که برای کسب نتیجه دلخواه صبور باشید و منظم این ورزش را انجام دهید.

 

تمرینات کششی

 

تمرینات-کششی

۱-از فرزندتان بخواهید روی زمین بنشیند و در حین اینکه پاهایش را دراز نموده تا حد امکان آنها را به عقب بکشد. این تمرین انعطاف پذیری مهره های کمر و ارتقای حالت ایستادن را سبب می شود.

۲- به کودک تان آموزش دهید که پشت به دیوار بایستد و در حالی که روی انگشتان پای خود بلند شده اند، تا جایی که امکان دارد دستهایش را بالا ببرد.

این تمرینات ورزشی محرک ماهیچه های کمر و ساق پا هستند و به بهبود انعطاف پذیری بدن کمک شایانی می کنند. لازم به ذکر است که اولا تمرینات را با ملایمت انجام دهند و به خودشان بیشتر از حد فشار وارد نکنند و ثانیا اگر این نوع ورزش ها از سن پایین آغاز شوند اثر گذار تر خواهند بود. بهترین دوره سنی برای شروع این تمرینات از ۸سالگی به بعد خواهد بود. این مقاله از اسپرت اسکولار را نیز از دست ندهید: انواع آسیب های ورزشی  و درمان اولیه

 

بازی بسکتبال

 

بازی-بسکتبال

این بازی برای افزایش قد نوجوانان از سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی مناسب می باشد. چرا که این ورزش افراد را  وادار به پرش های بلندی می کند که سبب کشیده شدن دست ها، پاها و کمر می شود. نوجوانان برای کشیده شدن فقرات و افزایش قد ، این بازی را به مدت ۴۵ دقیقه در روز انجام دهند.

 

طناب زدن

 

طناب-زدن

طناب بازی از این جهت که با پریدن های زیادی همراه است موجب حرکت سلول های بدن از سر تا پا می شود. همچنین این تمرین مفرح جریان خون را در استخوان های بلند افزایش می دهد و بر اثر فشاری که وارد می کند در افزایش طول و حجم استخوان بی تاثیر نخواهد بود.

این بازی برای کودکان بالای ۹ سال پیشنهاد می شود چرا که پرش های موجود در این دست از ورزش ها در سن پایین‌تر می‌تواند به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند وسبب زود بسته شدن محل‌های رشد استخوانی شود. همچنین اسپرت اسکولار به شما توصیه می کند که این ورزش را همانند سایرین با احتیاط انجام دهید و از هرگونه ضربه ناگهانی به بدن پیشگیری کنید.

 

ورزش یوگا

 

ورزش-یوگا

تکنیک های تنفسی عمیق در یوگا سبب کاهش فشار وارده ستون فقرات در ناحیه سینه می شود. این امر یعنی بزرگ شدن و رشد بهتر مهره های بالایی ستون فقرات در یوگا تقریبا ثابت شده است. چند نوع حرکت موثر یوگا در افزایش قد را بشناسید:

۱-حرکت سوریا ناماسکار: این حرکت به بدن امکان کشش کامل را داده وتحریک کننده رشد قد می باشد. البته قبل از شروع به انجام این حرکت ، اطمینان پیدا کنید که فرزند شما تمرینات تنفسی ساده را انجام داده است. بخوانید: یوگا برای مبتدیان ۱

۲-چاکراسانا : این حرکت شامل دراز کشیدن به صورت صاف بر روی کمر و دور کردن پا ها از یکدیگر می باشد. فرد باید زانوهایش را خم کند تا به باسن برسد.

سپس کودک آرنج های خود را به صورتی خم کند که انگشتان او به شانه هایش برسند. مرحله بعدی اینگونه است که برای تشکیل یک شکل U مانند، نفس گرفته و بدن خود را به سمت بالا فشار داده و تا مدتی که می تواند این حالت را نگه دارد.

 

آهسته دویدن

 

آهسته-دویدن

هر روز کودکان خود را برای دویدن آهسته همراهی کنید زیرا این ورزش نه تنها به رشد فرزند تان کمک می کند بلکه در حفظ سلامتی شما پدر و مادر عزیز نیز اثر بخش خواهد بود. بدانید: معجزه پیاده روی در ارتقای سلامتی

 

ورزش های ممنوع

نباید این نکته را نادیده گرفت که برخی ورزش ها متناسب سنی خاص می باشند که در سنین رشد پیشنهاد نمی شوند. به طور کلی میتوان گفت که تمریناتی که موجب ضربه زدن به استخوان ها و مفاصل شوند،موجب کم شدن رشد طولی آنها می شوند و لذا برای افزایش قد مضر هستند.

 

تغذیه مناسب رشد کودک

 

تغذیه-مناسب-رشد-کودک

شما والدین می توانید قبل از رسیدن کودک شان به دوره بلوغ با برنامه غذایی صحیح به رشد بیشتر آنها کمک کنید. مواد غذایی کلسیم دار ، هویج ، سویا ، انبه ، سبزیجات ، شلغم ، آجیل و مغزها ، جو دو سر ، مرکبات و .. را در رژیم غذایی کودکان قرار دهید. همچنین مرتبا کودک را از حیث فقر آهن تحت نظر پزشک قرار دهید زیرا فقر آهن زمینه را برای اختلال در رشد قدی فراهم می کند. والدین حتما بخوانند: نشانه های فقر آهن در بدن

 

آیا می دانستید خوابیدن به موقع کودکان سبب افزایش رشد آنها خواهد شد؟

 

آیا-می-دانستید-خوابیدن-به-موقع-کودکان-سبب-افزایش-رشد-آنها-خواهد-شد؟

به گفته سازمان سلامت کودکان، یکی از نیاز های کودک برای رشد ، داشتن خواب کافی در شب می باشد که این مقدار بین ۱۰تا۱۲ ساعت خواب است. در هنگام خوابیدن به موقع هورمونی به نام هورمون رشد در بدن آزاد می شود که برای رشد تمامی سلول های بدن به خصوص رشد استخوان ها ضروری است.

از آنجایی که میزان ترشح این هورمون طی خواب عمیق شبانه به اوج خود می رسد بنابراین پزشکان بسیار به خوابیدن به موقع بخصوص در کودکان و نوجوانان توصیه می کنند. بنابراین اگر می خواهید فرزندانتان به حد نهایی از رشد قد خود برسند، آنها را تشویق کنید که بین ساعت ۹ الی ۱۰ شب به رخت خواب بروند.

 

صحبت پایانی

 

صحبت-پایانی

اسپرت اسکولار به شما والدین یاد آور می شود که به طور منظم وزن و قد کودکانتان را توسط پزشک مربوطه چک کنید تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل در رشد، بتوانید درمان به موقعی داشته باشید. بیشتر بخوانید: باورهای اشتباه در رژیم لاغری

همچنین فراموش نکنید که تغذیه مناسب،ورزش،استراحت و خواب کافی فاکتور هایی فرعی هستند که در کنار عامل اصلی یعنی ژنتیک بروز پیدا می کنند.

بنابراین چنانچه فرد به طور وراثتی قد بلند باشد،با رعایت این فاکتور ها، قد بلندی او تثبیت خواهد شد و چنانچه فردی به لحاظ وراثتی قد کوتاه باشد، در نظر گرفتن این فاکتور ها و روش صحیح زندگی سبب می شود که فرد به نهایت آنچه که به ارث برده است برسد.

 

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*