از رژیم های غذایی یویو چه میدانید؟

از رژیم های غذایی یویو چه میدانید؟ : مراسم یا جشنی در پیش دارید که می خواهید خوش اندام در آن جلوه کنید. رژیم های غذایی زیادی وجود دارد و هرکدام از آنها با روشهای خاص خود باعث کنترل وزن میشود. رژیم های غذایی یویو یکی از آنهایی است که در ابتدا به ذهن شما خطور می کند که در ادامه ی این مقاله ازاسپرت اسکولار به آن پرداخته می شود.

 رژیم های یویو چه رژیمی های هستند ؟

رژیم غذایی یویو به یک برنامه غذایی ۱۰۰۰ کالری یا یکی از این رژیم های عجیب و غریب با نام رژیم شیر و خرما، رژیم سوپ و … که نتیجه گیری در مدت زمان کوتاه با برنامه غذایی سخت می باشد را گویند. برای اطلاع بیشتر از یک مورد دیگر از رژیم های یویویی مقاله ی روبرو را دنبال کنید: رژیم کانادایی،راه حلی برای لاغری نیست

 

سوخت و ساز بدن با رژیم های یویویی

یکی از بزرگترین تولید کنندگان هورمون در بدن انسان بافت چربی است. این بافت هورمونی به نام لپتین  هورمون سیری  را تولید می کند. افرادی که همیشه تحت رژیم های غذایی محدود کننده هستند دچار کمبود ترشح لپتین و بالا رفتن سطح گرسنگی در بدن شان می شوند. بدن در این حالت تصور می کند باید انرژی خود را در سطح پایینی نگه دارد بنابراین به خوبی غذا به بدن نمی رسد. اما  فردی که از رژیم های غذایی یویو استفاده می کند به مرور زمان سخت تر وزن از دست می دهد و با مصرف کالری کمتر راحت تر چاق می شود.

 

هنگام رژیم ، وقتی مقدار کالری خود را کم می کنید، سوخت و سازتان کند می شود. وقتی رژیم را قطع می کنید، این بار با سوخت و سازی کند شده که باعث میشود چربی اضافه کنید ولی کندی سوخت و ساز دائمی نیست و به مرور زمان روال سوزاندن کالری به حالت عادی باز می گردند اما خب، تا این زمان ممکن است ۵ تا ۶ کیلو سنگین تر از قبل شده باشید.

برای دریافت رژیم غذایی سالم از دکتر اسراء تاجیک کلیک کنید.

گول نخورید!

ممکن است باردیگر وسوسه شوید رژیم یویو بگیرید چون گمان می کنید زمانی که  این رژیم را می گرفتم، چه موثر بود! غافل از اینکه همان رژیم این بلا را سرتان آورده و این چرخه ادامه خواهد داشت.  بهتر است این مقاله را بخوانید: باید و نباید هایی برای افزایش و کاهش وزن سریع

 

چند مورد از تاثیرات رژیم غذایی یویو بر بدن:

رژیم لاغری یویو و بافت عضله

 

از دست دادن ماهیچه ها یکی دیگر از مشکلاتی است که بر اثر گرفتن چنین رژیمی به وجود خواهد آمد چرا که این عضلات و ماهیچه های بدن هستند که کالری را می سوزانند. «کاثرین فریلند» از مربیان فیتنس در این باره می گوید: “زمانی که کالری دریافتی بدن از یک سطح معمول کمتر می شود، بدن ناگزیر از سلول های ماهیچه و باقیمانده چربی موجود در بدن برای سوخت و ساز خوداستفاده می کند.”

همچنین می گوید : “هر اندازه حجم ماهیچه ها کاهش پیدا کند، به تبع آن سوخت و ساز بدن نیز کم می شود. همین امر سبب خواهد شد زمانی که به رژیم عادی خود باز می گردید، بدن میزان چربی بیشتری را جذب می کند.”

رژیم-لاغری-یویو-و-بافت-عضله

 

آرتروز بعد از رژیم یویو

احتمال اینکه رژیم یویو با تاثیر بر ایجاد تورم هایی در سلول های خونی سبب بیماری آرتروز میشود، وجود دارد.

 

تاثیر هورمون کورتیزول در رژیم یویو

وقتی احساس گرسنگی دارید و مواد مغذی کافی به بدنتان نمی رسد تا بتواند به خوبی عمل کند، اینجاست که استرس بالا می رود پس مقدار کورتیزول ( هورمون استرس ) نیز افزایش پیدا می کند در نتیجه ذخیره چربی بدن را افزایش داده و از کاهش وزن جلوگیری می کند.

 

وضعیت قلب بعد از رژیم یویو

وضعیت-قلب-بعد-از-رژیم-یویو

کاهش و افزایش وزن های رژیم یویو نشان داده می تواند روی مقدار کلسترول و تری گلیسرید تاثیر بگذارد و منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی شود. این نوع رژیم گرفتن حتی می تواند برای مقدار آب بدن و تعادل الکترولیت ها نیز مشکل ایجاد کند که در زمان بازگشت دوباره وزن ،  نمی تواند به وضعیت نرمال برگردد. اگر چنین وضعیتی در بدن تکرار مداوم شود، در دراز مدت بر قلب تاثیر بدتری خواهد گذاشت.

خواندن این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود : چگونه از سکته قلبی جلوگیری کنیم؟

تغیرات پوست با رژیم یویو

این کاهش و افزایش سریع وزن می تواند سبب به وجود آمدن لکه های پوستی نیز شود. زنان مسن تر که پوست آنها خاصیت کشسانی کمتری دارد، بیشتر در معرض چنین آسیب های پوستی قرار دارند. از آنجایی که مصرف پروتئین به تولید کلاژن کمک می کند، با کاهش دادن ناگهانی کالری، کلاژن که عامل اصلی نرمی و صافی پوست است، کاهش و پوست چروکیده می شود.

 

توقف روند درمان ناباروری بعد رژیم

توقف-روند-درمان-ناباروری-بعد-رژیم

ناباروری که به علت عدم آزاد شدن هورمون های غده هیپوفیز به وجود می آید سبب اختلالاتی در عادات ماهیانه شده و تخمدان ها را برای تولید تخمک تحریک می کند. زمانی که زنان به سرعت کاهش وزن پیدا می کنند، پروسه ساخته شدن تخمک ها و عملکرد هورمون های زنانه دچار اختلال می شود. بدین ترتیب قدرت تولید مثل در آنها به مخاطره می افتد.

 

 

سنگ کیسه صفرا با رژیم های یویو

صفرا دارای‌ کلسترول‌ است‌که‌ باعث‌ تشکیل‌ سنگ‌های‌ صفراوی‌ می‌شود اما اسیدهای‌ صفراوی‌ با محلول‌ کردن‌ کلسترول‌،مانع‌ از تشکیل‌ این‌ سنگ‌ها می‌شوند. این‌ اسیدها از غذایی‌ که می‌خوریم‌ تامین‌ می‌شود و کاهش‌ دریافت‌ غذا، از تولید اسیدهای‌ صفراوی‌ توسط‌ کبد جلوگیری‌ کرده‌ و باعث‌ می‌شود کلسترول‌ به‌ سنگ‌ تبدیل‌ شود.

سنگ-کیسه-صفرا-با-رژیم-های-یویو

 

تحلیل استخوان بعد از یویو

تغیرات وزن، باعث افزایش تحلیل رفتگی های استخوانی می شود چرا که در زمان پایین آمدن ناگهانی وزن، استخوان ها قدرت ترمیم را تا حدی از دست می دهند.

 

آسیب وارد شده به دندان ها

آسیب-وارد-شده-به-دندان-ها

کسانی که رژیم های سخت می گیرند آب موجود در دهان شان که خود از دندان و لثه محافظت می کند تا اندازه فراوانی کاهش پیدا می کند. این مایع از دندان ها در مقابل مواد اسیدی محافظت می کند. در زمان بازگشت از رژیم غذایی یویویی اگر فرد میزان فراوانی کربوهیدرات مصرف کند با این کار به دندان هایش آسیب فراوانی می رساند. در چنین وضعیتی میزان باکتری های دهانی افزایش یافته و میزان اسید بیشتری آزاد می شود.

این نوع رژیم ها ، مانع رسیدن میزان لازم مواد معدنی و ویتامین هایی چون کلسیم به بدن می شود و همین کلسیم است که در سلامت نگه داشتن دندان ها و لثه نقش فراوانی دارد.

 

ارتباط رژیم یویو و سرطان

مطالعات نشان داده که میان گرفتن این نوع رژیم و ابتلا به سرطان نیز ارتباطاتی وجود دارد. یکی از فرضیه های موجود در این ارتباط این است که با گرفتن چنین رژیم هایی، تعداد سلول های کارآمد سیستم ایمنی کاهش یافته و به همین دلیل نیز در مقابله با سلول های سرطانی قدرت کافی ندارند.

بهتر است این مقاله را بخوانید: سرطان و راه های پیشگیری از آن

 

تاثیر یویو بر باکتری ها

روده پراست از میکروب هایی که کارشان تنظیم فعالیت های مختلفی مانند هضم کردن غذا و استفاده از مواد مغذی است. رژیم های غذایی یویو باعث برهم خوردن تعادل این میکروب ها ( باکتری ها ) می شود. از آنجا که وجود این میکروب ها باعث سلامت بخش ها و بافت های مختلف بدن مانند قلب می شود و از نظر روانی تنظیماتی را در بدن انجام می دهند، رژیم های غذایی یویو سبب بروز مشکلاتی برای باکتری های روده ای می شوند.

 

پیشنهاد ما به شما

پیشنهاد-ما-به-شما

سازمان بهداشت جهانی با بررسی همه رژیم های غذایی به این نتیجه رسیده است که رژیم های غذایی فقط برای کوتاه مدت کار می کنند و اثر مخرب یویو دارند. برای داشتن سلامتی بهتر است اول از ذهن تان شروع کنید. تعیین کردن یک هدف واقعی و بلند مدت که از اهداف کوچک در کنار یکدیگر ساخته شده است کمک می کند تا بتوانید خیلی راحت تر وزن تان را کاهش دهید.

اگر بدانید کاهش سرعت غذا خوردن علاوه بر کاهش وزن ،  با لذت بردن از خوردن غذا همراه است می توانید کاهش سرعت غذا خوردن را هدفی کوتاه مدت مد نظر قرار دهید تا طی یک هفته احساس سبکی بیشتری کنید. یک راه دیگرکاهش اندک اندک کالری اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه است. با این روش بدون اینکه به بافت عضلانی خود آسیب برسانید چربی ها را آب می کنید.

خواندن این مقاله برایتان جالب است : غذا عنصری شفابخش

 

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*