نشانه های فقر آهن در بدن

نشانه های فقر آهن در بدن : گاهی ممکن است افراد با کمبود آهن روبه رو شوند و علایمی از خود بروز می کند که دانستن این علایم به سرعت بخشیدن درمان آنها کمک می‌کند. آهن یکی از مواد معدنی بسیار ضروری ومهم در بدن انسان است که اگر از مقدار استاندارد کمتر باشد با علائمی مانند سردرد،سرگیجه،ضعف و بی حالی بروز می کند و بیشتر کودکان و دختران نوجوان و زنان باردار و سالمندان در معرض فقر آهن یا کم خونی هستند. فقر آهن یا همان کم خونی در میان زیادی از مردم به خصوص زنان به وجود می آید که می تواند سبب ضعف و بی حالی شود ، توجه به تغذیه مناسب یکی از روش هایی بوده که می تواند از بروز کم خونی تا حد بسیاری جلوگیری کند.
علاوه بر آن مصرف مواد غذایی که جذب آهن را در بدن را افزایش می دهد نیز کمک کننده می باشد. کمبود آهن در کم خونی یکی از شایع ترین نوع کم خونی بوده در وضعیتی که خون، به اندازه لازم گلبول های قرمز سالم ندارد . گلبول های قرمز اکسیژن را به بافتهای بدن انتقال می دهند همانطور که از اسمش پیداست،کمبود آهن در کم خونی به علت آهن ناکافی بوجود می آید.
لازم است بدانید بدون آهن کافی، بدن شما هرگز نمیتواند به اندازه کافی ماده در گلبول های قرمز تولید کند که آنها را قادر به حمل اکسیژن کند.(هموگلوبین) در نتیجه کمبود آهن در کم خونی می تواند سبب خستگی و تنگی نفس شما شود.

نشانه های فقر آهن در بدن

اغلب کمبود آهن در کم خونی را با مکمل های آهن کنترل می شود ، و گاهی آزمایش ها و درمان های اضافی برای کمبود آهن در کم خونی ضروری است،به خصوص هنگامی که پزشک شما مشکوک به خون ریزی داخلی باشد.
با توجه به از دست رفتن خون در الگوهای رژیم غذایی ضعیف، برخی از ما شاید کمبود آهن را تجربه کرده باشیم.
یکی از علائم رایج کمبود آهن خستگی دائمی است. در اینجا برخی علائم کم خونی عنوان می شود:

عفونت‌های مکرر

گلبول‌های قرمز به انتقال دادن اکسیژن به طحال که یکی از اعضای مبارز با عفونت است، کمک کننده است.
از طرفی به هنگام کمبود آهن، گلبول‌های سفید خون قوی نبوده و به درستی تولید نمی‌شوند چرا که به میزان کافی اکسیژن ندارند و همین امر سبب می‌شود فرد بیشتر نسبت به عفونت‌ها حساس شود.

گرایش‌های غیرمعمول

هرزه‌خواری وضعیتی بوده که شخص به گرایش‌های غیرمعمول مثل خوردن خاک رس، گچ، خاک و کاغذ روی می‌‌آورد.
همچنین تحقیقات نشان داده، افرادی که متمایلند به قورت دادن قطعات یخ شاید با کمبود آهن مواجه باشند.
در این تحقیقات مشخص شد که برخی بیمارانی که سطح آهن بدنشان به حالت طبیعی برگشته بود میل به این گرایش‌ها در آنها کاهش یافت.

سندرم پای بی‌قرار

سندرم پای بی‌قرار نوعی اختلال خواب بوده که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و معمولا احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش یا حرکت حشرات روی پوست دارد و بیمار برای کاهش این مسائل ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد.

سندرم پای بی قرار

علل کمبود آهن
کمبود آهن در کم خونی زمانی رخ می دهد که بدن شما آهن کافی برای تولید هموگلوبین نداشته باشد. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون بوده که رنگدانه های قرمز خون را تقویت می کند و گلبول های قرمز را برای حمل اکسیژن در بدن شما بلا می برد. اگر شما به اندازه کافی آهن استفاده نکنید و یا بیش از حد آهن از بدنتان کاهش یابد ،بدنتان دیگر نمیتواند به میزان لازم هموگلوبین تولید کند ودر نهایت کمبود آهن در کم خونی ایجاد خواهد شد.

عوارض جانبی کم خونی و کمبود آهن :

 

کمبود آهن در کم خونی اغلب سبب عوارض نمیشود،با این وجود کمبود آهن در کم خونی ممکن است شدید باشد و مشکلات سلامتی را ایجاد کند از جمله این مشکلات شامل موارد زیر است:

 

مشکلات قلبی:

کمبود آهن در کم خونی می تواند سبب ایجاد ضربان های تند و نامنظم شود قلب شما لازم است خون بیشتری را پمپاژ کند ،تا کمبود اکسیژن خون شما در هنگام کم خونی جبران گردد.

مشکلات دوران بارداری:

در زنان باردار،کمبود آهن در کم خونی احتمال به زایمان زودرس و کمبود وزن نوزاد را افزایش می دهد.اما این وضعیت در زنان بارداری که از مکمل های آهن را به عنوان بخشی از مراقبت های قبل از زایمان خود مصرف می کنند تهدید آمیز نیست.

فقر آهن در بارداری

مشکلات رشد:

مشکلات کمبود آهن در نوزادان و کودکان ممکن است موجب کم خونی و همچنین رشد و تکامل با تاخیر شود.علاوه بر این،کمبود آهن در کم خونی موجب افزایش حساسیت به عفونت می شود.

چطور آهن بیشتری جذب کنیم؟

برخی از ترکیبات که بسیار زیاد هم در مواد غذایی روزانه ما یافت می شوند، از جذب آهن در بدن جلوگیری می کنند. این مواد شامل اگزالات ها، تانن ها، فیتات ها، فسفات ها و استفاده بیش از اندازه فیبرها هستند. یکی از رفتارهای غذایی نادرست، استفاده از چای بلافاصله پس از میل غذاست. چای محتوی تانن و تئین است که این ترکیبات مانع از جذب آهن می شوند. همچنین اگزالات در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.
یکی دیگر از این ترکیبات اسفناج است که دارای مقادیر بالایی اگزالات است. علاوه بر آن اسفناج منبع آهن گیاهی نیز محسوب می شود. بسیاری از افراد گمان می کنند بورانی اسفناج به خاطر دارا بودن ماست که منبع کلسیم است، مانع از جذب آهن می شده، اما واقعیت خلاف آن است بلکه اگزالات موجود در اسفناج جذب آهن را مختل می کند نه کلسیم ماست.

مواد غذایی که از جذب آهن جلوگیری می کند

عوارض فقر آهن

همانطور که در مقاله علائم و عوارض کمبود ویتامین در بدن گفته شد کمبود آهن در بدن قدرت یادگیری شما می کاهد و بدن شما برای انجام کارها میزان توانایی خود را از دست میدهد.افرادی که دچار کم‌خونی بسیار شدید هستند بایستی علاوه بر مصرف لبنیات، سبزیجات، مکمل‌های B۱۲ و اسید فولیک نیز در سبد غذایی خود قرار دهند. آیا می دانید کمبود ویتامین B12  چه بلایی سرتان می اورد؟ همچنین مصرف گوشت و تخم‌مرغ می‌تواند کمک‌کننده موثر باشد.
کم‌خونی، موجب می شود پتانسیل کار فرد پایین آید و برای تأمین آهن مورد نیاز بدن از راه غذا سفارش می‌شود افراد گوشت قرمز، مغز پسته، بادام و جگر میل کنند.
همچنین سفارش می‌شود افرادی که ذخیره آهن آنها پایین بوده بایستی حتما مکمل مصرف کنند که این مکمل برای سنین پایین به صورت شربت و در سنین بالا مصرف غذاهای توصیه شده است.

دیدگاه‌ها ۰

*
*