فواید ورزش در دوران بارداری

فواید ورزش در دوران بارداری : آیا میدانید انجام ورزش روزانه بر سلامت مادر و جنین چه تاثیری دارد؟

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای خود و کودکتان در طول بارداری  انجام بدهید این است که متناسب بمانید. حتی اگر از احساس خستگس و کسالت صبحگاهی و یا دیگر ناراحتی ها نیز رنج می برید، بلند شدن و حرکت کردن می تواند کمکتان کند احساس بهتری داشته باشید. با این حال در صورت نیاز به استراحت  باید استراحت کنید. ورزش همچنین کمکتان می کند افزایش وزن بارداری را تنظیم کنید، برای حرکت به سمت افزایش وزن آماده شوید و برای به دنیا آوردن کودک روی فرم باشید.دانستن برخی نکات از جمله ورزش ها و نرمش های مناسب دوران بارداری،ویژگی های لباس ورزشی مناسب بارداری، قبل از انجام هر گونه فعالیتی ضروری است.

ورزش و  به طور کل«فعالیت بدنی» در «دوران بارداری» هم برای «مادر» و هم برای جنین بسیار لازم و مفید است و «سلامت جنین» را در پی دارد. حرکات خاصی که در «دوران بارداری» به مادر توصیه می گردد باعث می شود «گردش خون» و «اکسیژن» مادر افزایش یابد. در نتیجه این امر«سلامت مغز جنین» را در پی دارد. به این سلول های جنین زودتر و بهتر رشد کرده و به طور کلی در زمان «زایمان» نیز مادر احساس راحتی خواهد داشت.

ورزش در دوران بارداری نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز فواید قلبی-‌عروقی به همراه دارد. ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد. دستگاه عصبی خودکار فعالیت‌های غیرارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، آهنگ تنفس را در اندام های داخلی کنترل می‌کند.

در سال ۲۰۱۳ بین دو گروه از نوزادان متولد شده از نظر رشد شناختی و عقلانی، مقایسه ای صورت گرفت. نیمی از نوزادان متعلق به مادرانی بودند که در طول بارداری حداقل ۳ روز در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه ورزش های قلبی و عروقی ( مثل پیاده روی ) انجام می دادند و نیمی دیگر نوزادانی بودند که مادران آنها در طول این دوران کم تحرک بودند.

ورزش های دوران بارداری

محققان چگونگی پاسخ مغز هر دو گروه نسبت به صداها را در سن یک ماهگی با یکدیگر مقایسه کردند. آنها دریافتند نوزادانی که از مادران ورزشکار متولد شدند دارای عملکرد مغزی بهتری هستند. اما نوزادانی که مادران آنها فعالیت زیادی نداشتند عکس العمل کمتری از خود نشان دادند.

نرمش های صحیح ۳ امتیاز بارز به همراه دارند: نخست آن که نرمش باعث می شود دوران بارداری روند بهتری داشته باشد.گردش خون و اکسیژن گیری را تسریع می کند و بدن را در وضعیتی قرار می دهد که قادر باشد کودک را با خستگی کمتری حمل کند. از نظر سلامت اعصاب نیز اثرات ورزش غیر قابل انکار است.

 

نرمش باعث نیرومند شدن ماهیچه هایی که هنگام زایمان نقش عمده ای به عهده خواهند داشت و نرم کردن مفصل های باسن،  میشود.  به همین دلیل بدن را برای زایمان سریع تر و راحت تر آماده می کند. مادری که دوران بارداری به طور مرتب نرمش می کند به داروی مسکن کمتری هنگام تولد  نوزادش نیاز دارد.

 

در نهایت نرمش به قسمت های مختلف بدن اجازه می دهد پس از زایمان، زودتر به شکل طبیعی خود باز گردد،  بدن لاغرشود، سینه ها فرم خود را از دست ندهند و…

ورزش در دوران بارداری خوب است؟

 

وزن سالم تر در زمان تولد

 

نوزادان مادرانی که در طول بارداری ورزش می کنند،در هنگام تولد از وزن مناسب تری برخوردار هستند.

 

ورزش کردن در طول بارداری علاوه بر تاثیر مثبت نوزاد در وزن هنگام تولد، به زایمان آسان تر، تنظیم قند و کاهش ابتلا ی نوزاد به دیابت کمک می کند.  نوزادانی که با وزن مناسب و ایده آل متولد می شوند کمتر به  اضافه وزن در آینده مبتلا می شوند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد ورزش باعث زیاد شدن اشتها در ماههای اول حاملگی، خواب راحت،اجابت مزاج بموقع، هضم غذا، و مهمتر از همه آماده نمودن مادر باردار برای یک زایمان تقریباً بدون درد و جلوگیری از عوارضی مثل  شل شدن ماهیچه های شکم، پایین افتادن رحم و  سایر قسمتهای داخلی لگن ،تغییر جهت های رحم در فرایند زایمان می شوند.  بعلاوه ورزش کردن در طول بارداری زمان زایمان را تا ۴۰ درصد کم کرده و آرامش و استراحت مادر را کم   می کند. بعلاوه نوزادان مادران ورزشکار کمتر دچار علائم کمبود اکسیژن می شوند.

با توجه به ناراحتیهایی که زنان باردار را تهدید می کند نیاز به آموختن ورزشهای دوران بارداری و بعد از آن و آگاه ساختن زنان حامله به انجام حرکات در این دوران و در نتیجه زایمان بدون درد بخوبی احساس می شود.

خلاصه اینکه حرکات منظم ورزشی گردش خون را بهتر کرده و باعث با نشاط شدن عضلات می شود در نتیجه باعث شادابی و سرزندگی زنان باردار می شود. لازم به تذکر است مادرانی که دوران حاملگی را با فعالیتهای ورزشی همراه می کنند بعد از زایمان دوران نقاهت بسیار کوتاهی را خواهند داشت.

ورزش در دوران بارداری

شاید بتوان در یک جمله گفت هدف از تمرین های بدنی در دوران بارداری حفظ حالت و وضع عضلات بدن و زیبایی اندام مادر است تا بتواند از نظر جسمی و روحی برای زایمان آماده شود.

آسان شدن زایمان موقعی امکان پذیر است که زنان جامعه، برنامه و دستورات حرکات ورزشی را در دوران بارداری به دقت انجام دهند و بهترین راه برای کمک به این برنامه انجام مرتب حرکات ورزشی روزانه به مدت ۵ الی ۲۰ دقیقه است که مفیدترین و مهمترین آنها حرکات تنفسی و تمریناتی است که زن باردار را برای چند دقیقه به استراحت مطلق مجبور می کند.

از نظر روانی انجام حرکات ورزشی باعث می شود که زن باردار با اطمینان روحی بیشتری کودک خود را بدنیا بیاورد. معمولاً زنانی که ورزش می کنند از درد دوران حاملگی کمتر شکایتی دارند و کم و بیش این دوران را به راحتی می گذرانند زیرا عضلات ناحیه شکم آنها قوی شده در نتیجه جنین را براحتی حمل می کنند.

 

تاثیرات ورزش در دوران بارداری

در مورد وضع حمل دو نظر وجود دارد:

اول اینکه چون در اثر ورزش کردن عضلات ناحیه لگن ضخیم و بزرگ می شوند. باعث می شود که انعطاف پذیری در آنها کم شده و در نتیجه زایمان به سختی انجام می گیرد. گروهی از صاحب نظران معتقدند که علاوه بر این بر اثر تقویت عضلات شکم و لگن زمان زایمان کوتاهتر می شود.

طبق تحقیقات انجام شده درباره میزان فعالیتهای ورزشی مناسب در دوران حاملگی چنین نتیجه گرفته شده است که زنان به علت اینکه در چهار ماهه اول دوران بارداری اتصال جنین با رحم کامل نیست و چنانچه باید و شاید بر جدار رحم نچسبیده است بایستی از انجام ورزشهای سنگین مثل وزنه برداری، پرشها، اسکی و غیره که ممکن است باعث جابجا شدن یا پایین افتادن رحم زن می شود خودداری کنند و حتماً با مشورت پزشک به ورزشهای سبک و ژیمناستیک بپردازند، تا بین ماه چهارم و هفتم حاملگی می توانند به ورزشهای سبک مناسب داشته باشند. در هفته های آخر دوران حاملگی فقط حرکات ژیمناستیکی که باعث آسان شدن زایمان می شود.

 

ورزش های دوران بارداری

ورزش مناسب برای مادران باردار:

پیاده روی، شنا و نرمش های مخصوص دوران بارداری از ورزشهای مفید در دوران بارداری هستند.

پیاده روی

روزی ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت، پیاده روی روی چمن یا زمین خاکی (سطوح نرم) با یک کفش مناسب و لباس راحت باعث تقویت عضلات شکم و سبب احساس راحتی و نشاط می شود. در صورت احساس ناراحتی یا درد باید این ورزش را قطع و از دیگر ورزشها سود جست.

شنا

برای یک خانم باردار، پس از پیاده روی، شنا بهترین ورزش محسوب می شود. خانم ورزشکاری که به دلیل بارداری مجبور است ورزش را کنار بگذارد،‌ می تواند شنا کند و با این کار، هم فعالیت بدنی خود را حفظ می کند و هم ورزش مفید و فرح بخشی انجام می دهد. شنا موجب آرامش جسم و روح می شود و در کم کردن اضافه وزن نیز موثر است. از طرف دیگر شنا یکی از بهترین تمرین های ماهیچه ای و تنفسی است. با توجه به این دلایل، شنا برای مادر آینده بسیار مفید است. استفاده از استخر بجز در فصل تابستان که معمولا تعداد مراجعان زیاد است، در دیگر فصول بی ضرر است و خطری برای مادر باردار ندارد، ولی باید از شیرجه زدن و مسابقه خودداری شود.

ورزش در دوران بارداری

پنج نکته درباره ورزش‌های بارداری

• قبل و بعد ودر حین  ورزش آب زیادی بنوشید.

• یک‌ ساعت قبل از انجام نرمش یا پیاده روی، غذایی شیرین مانند بیسکوییت بخورید.

• انجام ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه سواری ،پیاده‌روی  قلب و شش‌ها را تقویت می‌کنند.

بارداری می‌تواند بر میزان تنفس اثر بگذارد. زنان باردار در اثر ورزش کردن ممکن است زودتر از حالت طبیعی از نفس بیفتند. اگر در هنگام ورزش توانستید صحبت کنید، احتمالا شدت تمرین شما مناسب است، اما اگر از نفس افتادید، باید شدت آن را کاهش دهید. آمادگی ریه با ورزش‌های هوازی افزایش می‌یابد.

• به دلیل فعالیت اضافی قلب در طول بارداری، عضله قلبی سریع می‌تپد. حتی ورزش ملایم می‌تواند قلبتان را قوی‌تر کند. در طول ورزش ضربان قلب خود را پایین‌تر از ۱۴۰ ضربان در هر دقیقه نگه دارید.

• یکی از بهترین ورزش‌های دوران بارداری، پیاده‌روی است که نیاز به کفش راحت مخصوص پیاده‌روی و مکانی برای قدم‌زدن دارد. ۲۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌تواند روحتان را شاد و بدنتان را پر قدرت کند. شنا و یوگا نیز ورزش‌های خوبی برای دوران بارداری هستند.

اگر شما تا کنون به طور منظم ورزش می‌کردید، اکنون فعالیت‌هایتان را بازبینی کنید. همزمان با پیشرفت بارداری تان، ممکن است نیاز به کاهش شدت و یا تغییر ورزش‌های روزمره‌تان داشته باشید، به‌خصوص اگر احساس ناخوشایندی دارید و یا خیلی زود تعادل‌تان را از دست می‌دهید. یک توصیه ی مفید به خانم های باردار، پرهیز از هیجان‌زدگی شدید و از نفس افتادگی است.

فواید ورزش در دوران بارداری

دیدگاه‌ها ۰

*
*