۱۳ خاصیت قهوه در سلامت بدن

۱۳ خاصیت قهوه در سلامت بدن :شاید خاطرات شب های امتحان یادتان ‌آید .وقتی هنوز دو سوم کتاب را نخوانده بودیم به نخستین چیزی که پناه می‌بردیم یک فنجان قهوه بود و البته همه مردم قهوه را به خاطر شب زنده داری اش به خوبی می شناسند. اما واقعیت این است که قهوه ویژگی‌های دیگری نیز برای سلامتی بدن داراست.

۱۳ خاصیت قهوه در سلامت بدن

۱. افزایش سطح هوشیاری

قهوه سبب می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و سطح هشیاری شما افزایش یابد. این خصلت به سبب وجود یک ماده‌ی محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقعیت، رایج‌ترین ماده‌ی روان‌گردان در دنیا است.

13 خاصیت قهوه در سلامت بدن

پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون شده و این ماده پس از گذشتن از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین رفته و از فعالیت آن جلوگیری می کند. کافئین موجب بالا رفتن تولید نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌شود. نوراپی‌نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک لازم و ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است. البته آزمایش‌های محققان نشان می‌دهد قهوه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

 

۲. افزایش چربی سوزی

شاید تا بحال به این موضوع پی نبرده باشید اما کافئین تقریبا در تمام مکمل‌های چربی‌ سوزی موجود در بازار، وجود دارد. یک استدلال خوب برای این ادعا هست: کافئین خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. محققان معتقدند که کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. مطالعات دیگر حاکی از آن است که کافئین به طور حتم می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه‌ی ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، بالا ببرد. هرچند مصرف طولانی‌مدت قهوه، ممکن است از تاثیر آن بکاهد.

 

۳. بهبود عملکرد فیزیکی

کافئین موجب تحریک سیستم عصبی می شود و سیگنالی‌ برای شکستن چربی بدن به سلول‌ها می فرستد.

ولی کافئین سطوح آدرِنالین خون را افزایش می دهد. بدن انسان به وسیله‌ی افزایش آدرنالین، به استرس‌های فیزیکی و احساسی، پاسخ جنگ یا گریز می دهد.

کافئین به سلول‌های چربی دستور می‌دهد تا چربی بدن را بشکنند. اغلب این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند .

 

۴. بهره مندی از مواد مغذی لازم در بدن

تامین مواد مغذی در بدن با خوردن قهوه

لازم به ذکر است که قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین ب۲: تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

ویتامین ب۵: تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

ویتامین ‌ب۳: تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

البته شاید در ظاهر مهم نباشد، اما بیشتر مردم، روزانه بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشند. پس چنانچه ۴-۳ فنجان قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت افزایش می یابند.

 

۵. کاهش احتمال خطر دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است که در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین می سازد، ولی بدن توانایی استفاده از انسولین تولید شده را ندارد و در این شرایط، قند موجود در بدن  وارد سلول‌های بدن نمی شود و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می‌شود.

محققان معتقدند که میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی‌ که قهوه استفاده می‌کنند، به طور چشمگیری اندک است و احتمال  ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را صرف می کنند، ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر است و نتایج یک بررسی دیگر نیز حاکی از کاهش ۶۷ درصدی احتمال ابتلا به این بیماری است.

بنا به بررسی‌های‌ گسترده‌‌ از داده‌های ۱۸ تحقیق روی مجموع ۴۵۷۹۲۲ نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷ درصد پایین می آورد.

 

۶. حفاظت در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل

جلوگیری از آلزایمر با خوردن قهوه

بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و عامل عمده‌ی زوال عقل در سراسر دنیا است.

اغلب افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. متاسفانه، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر تاکنون یافت نشده است. البته برای پیشگیری از این بیماری راهکارهای زیادی وجود دارد که شامل: تغذیه سالم و ورزش، ولی نوشیدن قهوه هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری تاثیرگذار باشد.

محققان معتقدند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در کسانی که قهوه استفاده می‌کنند، بیش از ۶۵ درصد کمتر است.

 

۷. کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

پس از آلزایمر، بیماری پارکینسون دومین بیماری متداول در حیطه‌ی عملکرد مغز است. این بیماری به دلیل مرگ سلول‌های ترشح‌کننده‌ی دوپامین ایجاد می شود. مثل آلزایمر، برای پارکینسون هم هیچ درمان شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد که این امر اهمیت پیشگیری از آن را دو چندان می‌کند.البته استفاده از قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد پایین می آورد.

البته  به نظر می آید خود کافئین به وجود آورنده‌ی این اثر است. بنابراین، کسانی که قهوه‌‌ی بدون کافئین میل می‌کنند از احتمال پارکینسون در امان نیستند.

 

۸. محافظت از کبد

کبد صدها عملکرد مهم در بدن را انجام می‌دهد. بیماری‌های گوناگونی از جمله هپاتیت و کبد چرب، اساسا بر کبد تأثیر می‌گذارند. اغلب این بیماری ها حالتی در کبد ایجاد می کنند  که به آن سیروز کبدی می‌گویند. در این بیماری، کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده می‌شود.محققان اثبات کرده اند که قهوه می‌تواند در برابر سیروز، از کبد حفاظت و نگهداری کند.

 

سلامت کبد با قهوه

 

۹. ضد افسردگی و افزایش نشاط

افسردگی یک اختلال روحی بوده که تاثیر زیادی در کیفیت زندگی دارد. در حال حاضر حدود ۴.۱ درصد مردم امریکا دچار افسردگی شدید هستند.

بنابر مطالعاتی که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه میل می کنند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند.

البته در مطالعه‌ی دیگری که روی ۲۰۸۴۲۴ نفر انجام شد، دریافتند افرادی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه میل می کنند، ۵۳ درصد کمتر اقدام به خودکشی می کنند.

 

۱۰. محافظت در برابر انواع سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر است و عامل آن، رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها در بدن است البته به سرطان و راه های پیشگیری از آن پرداخته بودیم . قهوه در مقابل انواعی از سرطان از جمله سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، دفاع می کند. سرطان کبد، سومین عامل عمده‌ی مرگ در دنیا است، در حالی که سرطان روده بزرگ در رتبه چهارم قرار دارد.محققان معتقدند که احتمال ابتلا به سرطان کبد در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر است.

 

۱۱. محافظت در برابر بیمارهای قلبی و سکته

کافئین می‌تواند سبب فشار خون بالا شود. این درست است، اما اثر آن اندک است و چنانچه آن را به طور منظم استفاده کنید، معمولا تاثیر آن از بین می رود.

مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را بالا می برد، مغایر است. البته گفته می شود زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار شده و احتمال سکته را می کاهد و این موضوع با توجه به مقالات قبلی در خصوص چگونه از سکته قلبی جلوگیری کنیم ؟ عنوان شد.

شایان ذکر است که برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند.

 

۱۲. افزایش طول عمر

طول عمر با قهوه

با در نظر گرفتن اینکه قهوه ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کم می کند، منطقی به نظر می‌رسد که منجر به بالا رفتن عمر انسان شود.محققان معتقدند که خطر مرگ در دوستداران قهوه کمتر است.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه به مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ‌ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود.

در یک مطالعه‌ی ۲۰ ساله روی بیماران دیابتی که قهوه می‌خوردند دیده شد که میزان مرگ و میر در آنها، ۳۰ درصد پایین آمده است.

 

۱۳. بزرگترین منبع آنتی‌اکسیدان‌ها‌

قهوه سالم‌ترین جنبه‌ی رژیم لاغری محسوب می‌شود. دلیل این امر، وجود مقادیر سرشار آنتی‌اکسیدان در قهوه است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان، پیری پوست و غیره دارند. در واقع، بررسی‌ها عیان می کند که اغلب مردم، بیش از میوه‌ها و سبزی‌ها، از قهوه، آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کنند.

دیدگاه‌ها ۰

*
*