تاثیر صبحانه در سلامتی

تاثیر صبحانه در سلامتی

تاثیر صبحانه در سلامتی : طبق  شواهد تازه ای که پزشکان در آمریکا کشف کرده اند، رمز سلامتی در خوردن صبحانه پنهان است. این گروه معتقدند که حذف صبحانه احتمال چاق شدن، ابتلا به دیابت و نیز سکته قلبی البته در مقاله ای  چگونه از سکته قلبی جلوگیری کنیم؟ افرادی که هر روز صبح یک وعده غذایی کامل شامل غلات سبوس دار استفاده می کننـد به احتمال زیاد بیـش از سایر افراد از فواید بهداشتی آن بهره مند می شوند. دکتر مارک پریـرا و همکاران او در دانشکده پزشکی هاروارد عادت غذایی ۱۱۹۸ نفر سیاهپوست و ۱۶۳۳ نفر سفیدپوست را بررسی کردند. به طور کلی ۴۷ درصد سفید پوست ها و ۲۲ درصد سیاهپوست ها هر روز صبحانه میل می کنند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که احتمال چاق شدن افرادی که هر روز صبحانه میل می کنند، حدود یک سوم کمتر از کسانی بوده که از خوردن آن اجتناب می کنند، همچنین احتمال ابتلای این افراد به بیماریهای قندخون ۵۰ درصد کمتر از افرادیست که صبحانه میل می کنند. مشکل قندخون، خطر ابتلا به بیماری دیابت یا کلسترول بالا را که از عوامل ایجاد ناراحتی های قلبی است بالا می برد. پژوهشگران بر این باورند که میل کردن صبحانه امکان یاری برای به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند اثربخش است چرا که افرادی که صبحانه می خورند در طول روز کمتر گرسنه شده و از زیاده روی در خوردن پرهیزمی کنند.

 

تاثیر صبحانه در سلامتی

 

یکی از کارشناسان امور تغذیه می گوید “نتایج ما نشان می دهد که صبحانه واقعاً می تواند مهمترین وعده غذایی روزانه باشد.” همچنین به نظر می رسد که صرف صبحانه نقش مهمی در پایین آوردن خطر دیابت نوع دوم و بیماری های قلب و عروق ایفاء می کند. علاوه بر آن پژوهشگران به تازگی تحقیق درباره محتویات صبحانه افراد را مورد مطالعه قرار داده اند تا دریافتند کدام غذاها به بهبود سلامتی کمک می کند. نتایج اولیه نشان از آن دارد که موادی که به طور کامل از غلات تشکیل شده است برای سلامتی مفید است. نتیجه بررسی پزشکان در این زمینه نشان می دهد کسانی که این نوع مواد را استفاده می کنند، ۱۵ درصد کمتر به مشکلات قند خون مبتلا می شوند.

حال باید دید که اگر صبحانه نخوریم چه اتفاقاتی در بدنمان خواهد افتاد؟ با چه مشکلاتی روبه رو خواهیم شد؟ در صورت مصرف نکردن صبحانه چه عوارض و عواملی سلامتی ما را تهدید می کند؟

صبحانه یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین وعده غذایی روز است و قرن‌هاست که تعداد بسیاری از مادران در سراسر دنیا فرزندان‌شان را به خوردن صبحانه تشویق می‌کنند. تحقیقاتی که در سال های گذشته انجام شده است، تأثیرات منفی نخوردن این وعده مهم را نشان می‌دهد. افزایش وزن، ناهماهنگی در ترشح هورمون‌ها، ضعف حافظه و خلق و خوی بد فقط بخش کوچکی از عوارض آن هستند که در طول زمان مشکلات جدی تر ایجاد خواهند کرد. عوارض حذف وعده صبحانه می تواند در موارد زیر خود را بروز دهد:

 

چاقی

 

تاثیر صبحانه در کاهش وزن

چاقی و عوارض جانبی آن مانند دیابت، ناباروری و حمله قلبی از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروزه تعداد زیادی از انسان‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده و سروکار دارند.حذف کردن صبحانه نه تنها چاقی و افزایش وزن می آورد، بلکه روند پایین آوردن وزن را بسیار سخت و پیچیده می کند و سبب می‌شود در ادامه‌ی روز احساس گرسنگی کاذب داشته باشید و با احساس ضعف  نیاز بیشتری به تغذیه پیدا کنید.

 

طبق تحقیقات انجام شده، چنانچه در زمان مناسب به اندازه‌ی کافی صبحانه میل کنید در ادامه‌ی روز پرخوری نمی کنید چرا که صبحانه اولین وعده بعد از بیدار شدن از خواب شبانه  است، بنابراین حذف صبحانه زمان گرسنگی از شب گذشته را بالا می برد ، میزان قند خون را کاهش داده و ترشح انسولین با مشکل مواجه می‌شود، زمانی که انسولین افزایش یابد اسید‌های چرب بیشتری ذخیره بدن خواهد شد. در نتیجه احساس خستگی در نیمه روز بیشتر از دیگران به سراغ شما خواهد آمد.

همانطور که در مقاله تاثیر سیب در لاغریعنوان شد ،خوردن صبحانه مناسب به همراه سیب سطح انرژی را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد و در طول روز سرحال خواهید بود. ولی عادات بد غذایی مانند استقبال از فست فودها و مواد فاقد ارزش غذایی می تواند سبب کاهش راندمان کاری و فعالیت ذهنی  شود که از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است.

 

بی نظمی در قاعدگی خانم‌ها

 

تحقیقات نشان می دهند خانم‌هایی که صبحانه را از وعده غذایی خود حذف کرده‌اند بیشتر از سایرین دچار بی نظمی در قاعدگی می‌شوند. که به دنبال آن چند روز قبل از خونریزی احساس گرسنگی و ضعف شدیدی دارند. همچنین علاوه بر دردهای شکمی بیشتر و شدت خونریزی  زیاد ، مشکلات دیگری برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. خوردن صبحانه ابتلا به یبوست را نیز تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

 

کاهش گیرایی

تاثیر صبحانه در یادگیری

بسیار از مدارس در سراسر جهان صبح‌ها زودتر شروع به کار می کنند تا اگر دانش آموزان به هر دلیلی صبحانه میل نکرده اند در مدرسه صبحانه بخورند. با حذف صبحانه قدرت گیرایی و تیزهوشی دانش آموزان بسیار زیاد کاهش می‌یابد و توانایی آن‌ها برای حل مسائل تا حد چشمگیری کاهش کاسته می‌شود.

برای اینکه کودکان در سنین مدرسه، اشتهای لازم را برای میل کردن صبحانه داشته باشند، بایستی شام را در ساعات ابتدای شب صرف کرده و تا حد امکان کودکان در ساعت معین و ترجیحاً زود هنگام بخوابند. برای صبحانه از فرنی (آرد برنج یا آرد گندم سبوس‌دار همراه با شیر و شکر)، شیر برنج، حلیم و عدسی که بیشترشان مورد علاقه کودکان این سنین هستند می توان استفاده کرد این نوع صبحانه از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردارند، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان، کره و مربا، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر و فرآورده‌های غلات مانند شیرین گندمک همراه با شیر را نیز می‌توان میل کرد.

همچنین می توانید مقاله ای مرتبط  با عنوان پنیر با گردو را مطالعه فرمائید و از تاثیرات آن در بادگیری مطلع شوید.

عوارض جسمانی

 

نخوردن وعده صبحانه میزان خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین را تا حد بسیاری افزایش می‌دهد. این بیماری ممکن است علائم جسمی همانند  لرزش، سرگیجه، ضعف، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن و سریع شدن ضربان قلب را به همراه داشته باشد.

 

احساس گرسنگی کاذب

گرسنگی کاذب

چنانچه صبحانه کافی و مناسب نخورید مغز اعلام گرسنگی می‌کند در نتیجه احساس خستگی زود هنگام  پیدا می کنید  و  برای سیر شدن  و توقف ضعف از هر ماده غذایی نامناسب استفاده خواهید کرد. این گرسنگی اغلب ادامه پیدا خواهد کرد و چون بدن با ضعف روبرو شده است دیرتر از سایرین احساس سیری می‌کنید.

توجه فرمائید مصرف بیش از حد شکر در صبحانه می تواند دلیل آلزایمر باشد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*