کالری مواد غذایی:یکی از متداول‌ترین نگرانی‌ها در افرادی که در اندیشه ی تناسب اندام هستند این است که هر گروه از مواد غذایی «چقدر کالری دارد؟ »

سوالی که پیش می آید این است که اصلا «کالری چیست؟ » کالری راهی برای اندازه گیری انرژی غذاست. بدن انرژی لازم برای تمام سلول های خود را از غذاها می‌گیرد.

تنظیم کردن کالری دریافتی و پایبند بودن به میزان مجاز کالری مصرفی،راه اصلی است که می‌توانیم با آن وزن‌مان را کنترل کنیم.حذف کالری‌ های اضافی، در بیشتر رژیم‌های کاهش وزن، از ملزومات است. قبلا این تصور وجود داشت که شما هر چه کالری کمتری دریافت کنید، بدن‌تان انرژی کمتری داشته و از چربی اضافی به عنوان سوخت استفاده خواهد کرد.

اما به مرور که افراد بیشتری پیرو رژیم‌های کوتاه مدت شدند، مشاهده شد که کاهش وزن پایدار و پیوسته، نتیجه‌ای نبود که به دست بیاید.
امروزه می‌دانیم که مقدار کالری، تنها چیزی نیست که بر تعادل انرژی اثر می‌گذارد، بلکه کیفیت این کالری‌ها نیز، بخش مهمی از این معادله است.

کالری-مواد-غذایی

نقش تنظیم کالری دریافتی در تغییرات وزنی بدن

تا مدتها تصور می‌شد برای کاهش وزن لازم است دریافت کالری کاهش پیدا کند و هر چه سوخت کمتری به بدن برسانید، بدن برای تامین سوخت خود، بیشتر سراغ ذخایر چربی خواهد رفت.

هر چند این تصور تا حدودی به روند لاغری کمک می کند، اما کار دیگری هم که باید انجام شود این است که سیستم پیچیده‌ی بدن را فراموش نکنیم.

با کاهش دریافت کالری، سرعت متابولیسم می‌تواند کم شود. هورمون‌هایی که متابولیسم را تنظیم می‌کنند هم می‌توانند روی کنترل وزن تاثیر بگذارند. مثلا اگر دریافت کالری بسیار کم باشد، کورتیزول و گرلین که افزاینده‌ی اشتها هستند می‌توانند بیشتر شوند.

اینکه بدن شما به چه مقدار کالری نیاز دارد، به عوامل زیادی بستگی دارد:

  •  سلامت عمومی کلی
  •  فعالیت بدنی
  • رابطه جنسی
  • وزن
  •  قد
  • فرم بدن
  • جنسیت
  • فاکتور های ژنتیکی
  • سطح هورمون های بدن

هر چند می‌توان طیف کالری لازم برای کاهش وزن، حفظ وزن و افزایش وزن را مشخص کرد، اما عوامل دیگری نیز هستند که روی وزن و تناسب اندام تاثیر می‌گذارند. متناسب کردن کالری دریافتی از غذا با هدفی که دارید می‌تواند وزن شما را در حد متعادل حفظ کند. افزایش یا کاهش کالری دریافتی باید وزن‌تان را بیشتر یا کمتر کند.

ما-روزانه-به-چه-مقدار-کالری-احتیاج-داریم؟

ما روزانه به چه مقدار کالری احتیاج داریم؟

همانطور که اشاره شد ، همه افراد تحت تاثیر عوامل مختلف ، در هر روز به یک اندازه به کالری نیاز ندارند.یک فرد ۲۵ ساله بازیکن حرفه ای فوتبال با قد بلند ۶ فوت نیاز به کالری بیشتر در هر روز از یک زن بی تحرک ۷۵ سال با قد ۵ فوت دارد.

مقامات سلامت در سراسر جهان مقدار کالری ایده آل شهروندان خود را پیدا کرده اند.دولت آمریکا می گوید: مرد متوسط نیاز به ۲۷۰۰ کالری در روز و زن متوسط ۲۲۰۰ کالری در روز نیاز دارد در حالی که NHS (سرویس سلامت ملی)، بریتانیا می گوید که باید به ترتیب ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ باشد.
فائو (سازمان خواربار و کشاورزی) از سازمان ملل می گوید فرد متوسط بالغ نباید کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز مصرف می کند.